Iranian Agriculture News Agency

عسکری خبر داد:

استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم خبر داد.

استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه خاک برای بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم روز جهانی خاک که با شعار "خاک سر آغاز غذا" برگزار شد بر اهمیت امنیت غذایی در جوامع مختلف بشری تاکید کرد و گفت: همه‌ی کشور ها به دنبال امنیت غذایی هستند و برای آن تلاش می کنند.

وی  ادامه داد: اگر بخواهیم غذای سالمی تولید کنیم باید بسترها و زیرساخت‌های آن را ایجاد کنیم.

عسکری یکی از عوامل مهم تولید را وجود و حضور خاک عنوان کرد و یادآور شد:  تولید بهتر و مطلوبتر با این مهم عملیاتی می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی با توجه به اهمیت وجود نقشه راه در این حوزه، یادآور شد: در حوزه بخش خاک حفاظت از خاک اهمیت ویژه‌ای دارد و باید پژوهش‌های حفاظت از خاک در دستور کار قرار گیرد.

  به گفته وی،  اگر پژوهش در حوزه خاک در دستور کار نباشد آسیب جدی وجود خواهد داشت.

عسکری با تاکید بر اینکه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نیز در حوزه حفاظت خاک دارای اهمیت است، گفت: معتقدیم در حفاظت خاک باید طرح های آبخیزداری مد نظر قرار بگیرد و میزان  آب سبز به سفره‌های زیرزمینی هدایت شود و برداشت سفره های زیرزمینی با ورود این آبها به سفره ها هماهنگ باشد.

 وی با تاکید بر حضور مجموعه‌های تحقیقاتی در حوزه حفاظت خاک، یادآور شد: بهره‌برداری مطلوب و استفاده صحیح از کودهای شیمیایی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

 عسکری با بیان اینکه برای ایجاد خاک حاصلخیز باید برنامه وجود داشته باشد، افزود: باید در حفظ خاک دقت کنیم در غیر اینصورت همگان آسیب خواهیم دید.

 وی به بحث اعتبار در بودجه سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه توسعه ششم نتوانستیم از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

 به گفته وی،  در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه از ظرفیت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان‌های ترویجی و تحقیقاتی استفاده می شود تا بودجه را لحاظ کنیم و در این حوزه اعتبارات لازم را در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: باید از اراضی کلاس یک برای تولید محصولات استراتژیک استفاده کنیم و فرهنگ‌سازی در این زمینه برای سرمایه گذاری در کلاس های ۴ و ۵ و ۶ اراضی انجام شود.

 عسکری به نگاه مدیریتی برای حوزه خاک نیز اشاره کرد و گفت: خاک متعلق به نسلهای آینده است و باید در قالب برنامه زمانبندی شده اجرایی شود.

 وی از آمادگی مجلس برای همکاری با وزارت جهاد کشاورزی برای این مهم نیز خبر داد و گفت: برای رسیدن به یک نقطه مطلوب در این زمینه آمادگی لازم توسط مجلس شورای اسلامی وجود دارد و در بودجه کمک می کنیم تا فضا سازی لازم در این زمینه انجام شود.

 وی در پایان تصریح کرد: بحث خاک مربوط به همه دستگاه ها بوده مرتبط با حوزه است و تنها به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص ندارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید