Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در جلسه کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی تاکید کرد:

اجرای 3 میلیون هکتار بیابان زدایی در سال 1402

کاشت یک میلیارد اصله نهال در ۴ سال

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید مقیاس آبخیزداری را تغییر دهیم و در سال 10 میلیون هکتار آبخیزداری و 3 میلیون هکتار تثبیت بیابان انجام دهیم که این اقدامات به اعتبار نیاز دارد و در این خصوص محدودیت داریم لذا باید این امور را به مردم واگذار کنیم.

اجرای 3 میلیون هکتار بیابان زدایی در سال 1402

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سومین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی اظهار کرد: به روزرسانی پروژه خوزستان و تعمیم آن برای سایر کانون های بحران مورد تایید همه است، پروژه خوزستان یک طرح موفق اجرایی بوده است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح از هیچ کمکی فروگذار نخواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه محدودیت منابع و اعتبارات وجود دارد، تصریح کرد: باید با اولویت بندی طرح ها را اجرا کنیم و در بودجه 1402 اعتباری را برای مقابله با بیابان زایی در نظر بگیریم تا علاوه بر طرح خوزستان، کانون های شش گانه را هم پیش ببرد.

وی با اشاره به سه طرح در راستای بیایان زدایی گفت: یکی از این طرح ها توسعه آبخیزداری است، در آبخیزداری هم با این منوال 90 سال تا تثبیت حوضه های آبخیز زمان لازم داریم و باید برای حل این مشکل راه حلی بیابیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: ما باید مقیاس آبخیزداری را تغییر دهیم و در سال 10 میلیون هکتار آبخیزداری و 3 میلیون هکتار تثبیت بیابان انجام دهیم که این اقدامات به اعتبار نیاز دارد و در این خصوص محدودیت داریم لذا باید این امور را به مردم واگذار کنیم.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه راهی به جز مشارکت مردمی در پروژه ها نداریم، تاکید کرد: مردم باید از اراضی بهره برداری کنند و نظارت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی باشد لذا تا جلسه آینده باید طرح و الزامات مردمی سازی در مهار بیابان و آبخیزداری تدوین شود.

وی با اشاره به ردیف بودجه فروش اموال مازاد وزارت جهاد کشاورزی برای تامین اعتبار طرح های بیابان زدایی و آبخیزداری گفت: از آنجایی که اعتبارات دولت محدود است، اگر به ما اجازه انجام 10 میلیون هکتار آبخیزداری از محل فروش اموال مازاد و یا تهاتراموال داده شود، می توانیم این طرح را پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اختصاص 250 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به اذن مقام معظم رهبری باعث تحرک در آبخیزداری شده بود که به دلیل تحریم دو سال است که متوقف شده، تصریح کرد: یکی از راه های دیگر برای جذب اعتبار فروش و یا تهاتر اموال مازاد است و اگر سازمان برنامه و بودجه و بخش های تخصصی مجلس شورای اسلامی این اقدام را در بودجه 1402 لحاظ کنند، می توانیم در سال جدید 10 میلیون هتکار آبخیزداری و 3 میلیون هکتار بیابان زدایی را انجام دهیم.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر تولید علوفه در مراتع رها شده عنوان کرد: مراتع ظرفیت تولید علوفه را دارد و با این اقدام علوفه از مزارع خارج می شود و می توانیم مزارع را به تولید محصولات اساسی اختصاص دهیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه برای کاشت یک میلیارد اصله نهال به تغییر مقیاس نیاز داریم، عنوان کرد: ما در کشور 40 میلیون اصله نهال می توانیم تولید کنیم و باید مقیاس تولید را تغییر دهیم، دنیا به سمت این تغییر مقیاس و افزایش توبید رفته است و این اقدام هم با کمک مردم قابل انجام است.

وی ادامه داد: با این اقدامات ظرف 4 سال می توانیم به کاشت یک میلیارد اصله نهال برسیم.

مقام عالی وزارت بر ورود شرکت های دانش بنیان در مقابله با بیابان زایی و آبخیزداری تاکید کرده و گفت: امسال سال دانش بنیان است و باید با استفاده از شرکت های دانش بنیان بهره وری را افزایش دهیم. دانشگاهیان سرمایه های کشور هستند و علم پشتیبان اجرای طرح های ما است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی منابع اختصاصی برای سازمان منابع طبیعی در بودجه 1402 در نظر گرفته ایم و امیدواریم این ردیف بودجه حذف نشود تا بتوانیم طرح های آبخیزداری و بیابان زدایی را پیش ببریم.
 

گزارش از عطیه حاجی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید