Iranian Agriculture News Agency

اثربخشی سهم سامانه‌های نوین آبیاری در افزایش درآمد بخش کشاورزی بررسی شد

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، بر بررسی امکان‌پذیری سهم سامانه‌های نوین آبیاری در افزایش درآمد بخش کشاورزی تاکید کر

اثربخشی سهم سامانه‌های نوین آبیاری در افزایش درآمد بخش کشاورزی بررسی شد

به گزارش ایانا و به نقل از معاونت آب و خاک، فریبرز عباسی در نشست ارزیابی اثربخشی اقتصادی سامانه‌های نوین آبیاری در کرج ضمن تاکید بر استفاده و استناد اطلاعات پرسشنامه‌ای توسط مشاور راهبردی به منظور بررسی‌های اقتصادی، به استفاده از مقالات تحلیلی موجود در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری و استناد به نتایج آنها در بررسی (متاآنالیز) اشاره کرد.

وی افزود: معیارهای هزینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری باید با همکاری واحد فنی دفتر مجری طرح احصا شود.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی همچنین بر استخراج قیمت محصولات کشاورزی و سایر مولفه‌های اقتصادی از مراکز ملی معتبر مانند مرکز آمار ایران، بانک مرکزی و... تاکید کرد.

وی افزود: بررسی اثربخشی در زمینه راندمان و کاهش مصرف آب با سه رویکرد کاهش ۱۰،  ۲۰ و ۳۰ درصدی آب آبیاری باید انجام پذیرد.

عباسی همچنین بر بررسی حداقل سطح اقتصادی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و همچنین اضافه کردن محصول سیب‌زمینی به لیست محصولات مورد مطالعه در گزارش ارائه شده تاکید کرد.

وی گفت: در زمینه ارائه نتایج مطالعه در مجامع و رویدادهای مختلف علمی و تحقیقاتی از جمله پیش‌بینی کارگاه تخصصی مرتبط با این موضوع در کنفرانس ملی بهره‌وری که توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی برگزار می‌شود، باید تلاش‌های لازم صورت گیرد.

عباسی ضمن تاکید بر استفاده از اطلاعات موجود در سامانه اطلاع‌رسانی نوین آبیاری و همکاری واحد برنامه‌ریزی در این مورد، برگزاری جلسه با حضور مدیران کل و کارشناسان مرتبط دفاتر امور آب کشاورزی، توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سامانه‌های نوین آبیاری به منظور بحث و بررسی در مورد مسایل مرتبط با قیمت‌گذاری آب کشاورزی را الزامی دانست.

وی در پایان بر لزوم ارائه گزارش تفصیلی از مطالعات انجام شده توسط مشاور راهبردی و همچنین لحاظ کردن پیشنهادات و مصوبات نشست حاضر در مطالعات تکمیلی اشاره جدی کرد‌.

گفتنی است؛ در این نشست که مشاور معاون وزیر و جانشین مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، مشاور برنامه‌ریزی و رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک، روسای گروه و کارشناسان دفتر مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری و مسوول روابط عمومی معاونت حضور داشتند، نماینده مشاور راهبردی سامانه‌های نوین آبیاری، گزارش ارزیابی اثربخشی اقتصادی سامانه‌های نوین آبیاری را ارائه کرد و به پرسش‌های حاضرین پاسخ گفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید