Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

بخشودگی آب بها در ازای رعایت الگوی کشت و افزایش بهره وری

پیش بینی خودکفایی در تولید گندم تا سال آینده

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق دستور رئیس جمهور هر کشاورزی که الگوی کشت را رعایت کند بخشودگی آب بها خواهد داشت و ما ۵۰ درصد بخشودگی را در نظر گرفته ایم و به میزان افزایش بهره وری تا رایگان شدن بخشودگی خواهیم داد.

بخشودگی آب بها در ازای رعایت الگوی کشت و افزایش بهره وری

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد سادتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاح و بهره برداری همزمان ۲هزار پروژه وزارت جهاد کشاورزی که به مناسبت هفته دولت انجام شد، اظهار کرد: از ابتدای دولت، برای اولین بار در کشور قبل از شروع فصل کشت قیمت تضمینی اعلام شد و باعث شد کشاورزان بر اساس قیمت تضمینی برنامه کشت خود را پیش ببرند.

وی افزود: در سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم را از ۵۰۰۰ تومان به ۷۵۰۰ تومان افزایش دادیم و در مهرماه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی گندم را کشت قراردادی کردیم که مدرن ترین نوع کشاورزی در دنیا است و ۴۰ درصد محصولات در دنیا از طریق کشت قراردادی تولید می شود.

ساداتی نژاد تصریح کرد: با کمک بانک مرکزی قراردادها در بانک ها به عنوان وثیقه پذیرفته می شود و از ابتدای فصل کشت بذر، کود، سم و آموزش و ترویج را به کشاورزان ارائه می دهیم و کشاورز بدون هیچ دغدغه ای به کشت می پردازد و در زمان برداشت محصول تسویه می‌کند.

وی افزود: ۴۶ هزار هکتار از اراضی شمال به کشت قراردادی برنج اختصاص یافته است و بنا داریم تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ درصد تولیدات را افزایش دهیم.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه امسال دو میلیون هکتار از اراضی گندم زار کشور را در حمایت کشت قراردادی خواهیم برد، گفت: مشکل تامین مالی داریم و اگر بانکها حمایت کنند این اقدام بزرگ عملیاتی می شود.

وی ادامه داد: مصرف کود در سال ۱۴۰۱، ۱۱ برابر افزایش یافته که به دلیل کاهش قیمت کود در کشور است و خروجی این کار باعث افزایش تولید ۵۵ درصدی گندم، ۲۵ درصدی برنج، ۳۰ درصدی جو، ۲۰ درصدی پنبه و تولید 15.5 میلیون تن تولید ذرت علوفه ای شده است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور، یارانه کشت به کشت سویا داده شد، خاطرنشان کرد: به هر کشاورز که سویا کشت کند به ازای هر هکتار ۶ میلیون تومان یارانه کشت داده می شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با این فرآیند در سال آینده به خودکفای پایدار در تولید گندم خواهیم رسید، به گفته ریاست جمهوری تامین غذای باکیفیت، ارزان و با منشاء داخلی وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است اما غذای سالم بدون حذف واسطه امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه به گفته ریاست جمهوری علوفه از فضای باز باید به مرتع برود و سبزی و صیفی در گلخانه پرورش یابد، ادامه داد: ۲۳ هزار هکتار گلخانه در کشور داریم که باید به ۱۰۰ هزار هکتار برسد تا بتوانیم سبزی و صیفی را پرورش دهیم، ۵۰ میلیون هکتار از مراتع زیر کشت علوفه خواهد رفت.

ساداتی نژاد با بیان اینکه الگوی کشت مورد تاکید ریاست جمهوری است، ادامه داد: طبق دستور رئیس جمهور هر کشاورزی که الگوی کشت را رعایت کند  بخشودگی آب بها خواهد داشت و ما ۵۰ درصد بخشودگی را در نظر گرفته ایم و به میزان افزایش بهره وری تا رایگان شدن بخشودگی خواهیم داد.

وی درباره صدور اسناد اراضی گفت: در شش سال گذشته کل اراضی رفع تداخل شده 2.5 میلیون هکتار بوده که در ۱۰ ماه اخیر 1.1 میلیون هکتار رفع تداخل شده و در این 6 سال ۲۵۰ هزار هکتار سند تک برگ صادر شده بود که در 10 ماهه دولت سیزدهم ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی سند دار شدند.

مقام عالی وزارت در رابطه با دیپلماسی غذایی عنوان کرد: موانع صادرات را برطرف کردیم، مشکل فلفل دلمه ای در سه ماه برطرف شد، صادرات لبنیات به روسیه از سر گرفته شد، ۱۶ سال صادرات سیب به پاکستان و کیوی به هند ممنوع بود که هردو رفع ممنوعیت شد، صادرات به چین نداشتیم و توافق نامه‌ای برای صادرات عسل و مرکبات به چین امضا شده است و مشکلی در صادرات نخواهیم داشت، همچنین مشکل صادرات مرغ، تخم مرغ و پروتئین به عراق برطرف شده است.

وی افزود: در مردمی سازی یارانه ها کاری که صنعت دام و طیور کشور انجام داد فراموش نخواهد شد، مهمترین مأموریت ما این بود که کشور دچار صف، سهمیه بندی و کمبود نشود، ما در کنار بحران اوکراین اصلاح یارانه ها را داشتیم اما مشور با صف، کمبود و سهمیه مواجه نشد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت‌های شخص رئیس جمهور و مساعدت های معاون اول توانستیم از پس این کار به خوبی بربیاییم.

ساداتی نژاد تاکید کرد: تولیدکنندگان و دامداران در فشار بودند و بحران زیادی داشتیم اما دامداران از خود گذشتگی کردند و غیرتمندانه پای غذای مردم ایستادند که از تمام فعالان این بخش تشکر می کنم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید