Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی:

بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم آبیاری در داخل کشور تولید می شود

سرپرست معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم آبیاری در داخل کشور تولید می شود.

بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم آبیاری در داخل کشور تولید می شود

به گزارش ایانا و به نقل از معاونت آب و خاک، فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست بررسی روند مستند سازی طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری اظهار کرد: تولید کننده های توانمند تجهیزات آبیاری در کشور با استفاده از فناوری های نوین ، محصولاتی با کیفیت و استاندارد های بالا در کشور تولید می کنند.

عباسی بابیان این نکته که مجوز صادرات لوازم و تجهیزات آبیاری به تولید کننده هایی که تولیداتشان قابل رقابت در بازارهای جهانی هستند داده می‌شود، گفت: به وارد کنندگانی که تجهیزات آبیاری را وارد کشور می کنند، مجوزهای شش ماهه داده می شود تا بستر لازم برای بومی سازی و خودکفایی کامل این تجهیزات در داخل کشور مهیا شود.

وی افزود: روش آبیاری زیرسطحی براساس تاییدیه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی وباتوجه به کاهش تبخیر دراین روش، به دلیل برخی مشکلات اجرایی،درحال حاضر فقط در باغات پسته مورد تایید این معاونت است.

 عباسی گفت: باتوجه به کاهش مصرف سم و کود در روشهای نوین آبیاری ، محصول تولید شده در مزارع و باغاتی که تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قراردارند محصولاتی سالم هستند که جزو مزایای این سامانه ها محسوب می شود.

عباسی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع نظارت برنگهداری و بهره برداری در این طرح افزود: دراین خصوص مشاور نظارت بر بهره برداری بایستی بر اثربخش بودن اقدامات نگهداری و بهره برداری درطرح سامانه های نوین آبیاری و افزایش بهره وری با کمترین هزینه تلاش کند.

سرپرست معاونت آب خاک ضمن اشاره به حضور فعال ارزیاب ها و بازرسان فنی در ستاد و استانها برکنترل کیفیت لوازم و تجهیزات آبیاری، برتوزیع مکانی پروژه های طرح سامانه های نوین آبیاری و توزیع اعتبارات عدالت محور آن در سراسر کشور تاکید کرد.

برپایه این گزارش درنشست مذکور علیرضا پرستار مشاور معاون وزیر و رئیس ستاد معاونت،صمداله ابراهیمی پوری معاون فنی مجری طرح سامانه های نوین آبیاری، محسن عبدی مشاور فنی و رئیس گروه آموزش،بهره برداری و نگهداری از سامانه های نوین آبیاری،مهران مصاحبی مسئول روابط‌عمومی معاونت و مدیر پروژه مستندسازی طرح سامانه های نوین آبیاری،رضا ولی کارشناس دفتر مجری طرح سامانه های نوین آبیاری، وجیه اله شیرمحمدی کارگردان و علی گرجی مشاورفنی پروژه مستندسازی مذکور  حضور داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید