Iranian Agriculture News Agency

با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست انجام شد:

بررسی چالش‌ها و راهکارهای منابع‌طبیعی کشور

با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، برنامه‌ها و چالش‌های منابع‌طبیعی در بخش جنگل، مرتع، بیابان و آبخیزداری بحث و مورد بررسی قرار گرفت تا با هم فکری و هم اندیشی زودتر به نتیجه برسد.

بررسی چالش‌ها و راهکارهای منابع‌طبیعی کشور

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مسعود منصور معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این نشست به مهمترین چالش‌ها و ابرچالش‌های منابع‌طبیعی بویژه حفاظت، آفات و بیماری‌‌های جنگل‌های زاگرس، آب، خاک و آبخیزداری و مقابله با بیابانزایی و گرد و غبار و راهکارهای توسعه منابع طبیعی کشور پرداخت.

منصور همچنین به تدوین و ابلاغ سند مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و یادآور شد که این اقدام، زمینه‌ استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، نهادهای جامعه مدنی، مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی را فراهم کرده است.

وی همچنین خواستار دیپلماسی فعال تر با کشورهای همسایه برای حل مشکل آب و خاک جهت حل مشکل ریزگردها شد و تصریح کرد: بروز خشکسالی و هجوم ریزگردها خسارت جبران ناپذیر و جدی را به جنگل‌های ارزشمند زاگرس وارد کرده است.  

مساعدت در تأمین اعتبارات لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات مرتبط با موضوع «رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار»، تأمین اعتبار برای اطفای حریق و مبارزه با آفات از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور، مساعدت در تأمین اعتبارات استانی ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و شهرستان و همچنین همراهی در خصوص تدوین طرح «احیاء و توسعه جنگل‌های زاگرس» از درخواست‌های مهم رئیس سازمان منابع‌طبیعی از رئیس و اعضای کمیسیون آب، کشاورزی و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی بود. 

رییس سازمان منابع‌طبیعی همچنین به سند اقدام سالانه منابع‌طبیعی اشاره کرد و گفت: هر سال بر مبنای شعار سال که مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند منابع‌طبیعی سال 99 طرحی با عنوان 9 در 99 و سال گذشته طرح «۱۴۰۰*۱۴*۳» و امسال نیز طرح «تداوم» را طراحی و به عنوان نقشه راه به تمامی ادارات کل منابع‌طبیعی استان‌ها جهت اجرا ارسال کرده است.

** ضرورت اقدام اساسی برای مقابله با حریق جنگل‌ها

در ادامه این نشست هم‌اندیشی محمد جواد عسگری رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با ابراز خوشنودی از این نشست و ضمن تشکر و تقدیر از اقدامات صورت گرفته سازمان گفت: امروزه پدیده بیابانزایی و وجود ریزگردها، مشکلی اساسی برای کشور است که با احیا و توسعه جنگل‌ها میتوانیم کانون‌های ریزگرد را مهار و کنترل کنیم.

عسگری در سخنانی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را چالشی بزرگ برای منابع‌طبیعی برشمرد و تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی اساسی ضمن پیشگیری، کنترل و کاهش حریق در عرصه‌های منابع‌طبیعی با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه به ویژه استفاده از بالگرد در سرعت بخشی به اطفاء حریق اقدام کرد.

وی فرونشست زمین و پایین رفتن سفره‌های زیرزمینی را از معضلات جدی کشور برشمرد و آبخیزداری و آبخوانداری را از راهکارهای اساسی برای کاهش خسارت سیل و فرسایش خاک دانست.

در این نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس هر یک درباره ضرورت فعالیت‌های آبخیزداری، بیابانزدایی، نقش و مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی، استفاده از ظرفیت خیرین در اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی و همچنین مسایل و مشکلات منابع‌طبیعی سخنانی ارائه کردند.

در پایان این نشست از طرح «تداوم» (تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین و منابع‌طبیعی) که شامل اجرای 14 پروژه دانش‌بنیان و 1401 پروژه منابع‌طبیعی و آبخیزداری در سال 1401 است رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، بازدید از موزه منابع طبیعی، بازدید تجهیزات حفاظتی و اطفای حریق، مرکز پایش مخاطرات منابع‌طبیعی و یادمان شهدای منابع‌طبیعی از دیگر برنامه‌های اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این نشست هم‌اندیشی بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید