Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد"در اولین جلسه کارگروه مبارزه با زمین خواری:

ضرورت مبارزه با زمین خواری برای حفظ اراضی کشاورزی و امنیت غذایی کشور

برگزاری اولین جلسه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری

وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمین یک میراث ملی برای آیندگان است و اگر این اراضی به کشاورزی اختصاص داشته باشد در امنیت غذایی کشور بسیارموثر خواهد بود.

ضرورت مبارزه با زمین خواری برای حفظ اراضی کشاورزی و امنیت غذایی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در اولین جلسه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری که با حضور سردار محمدرضا یزدی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و نمایندگان دستگاه های ذی ربط برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه های اصلی رئیس جمهور از ابتدای دولت تا کنون، مبارزه بافساد بوده است و ما هم بر این مهم تاکید بسیار داریم.

وی افزود: ستاد هماهنگی مبارزه با فساد که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود دارای کارگروه هایی است که یکی از این کارگروه ها، مبارزه با زمین خواری است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین خواری شامل جنگل خواری، کوه خواری و حفاظت از اراضی ملی است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: زمین یک میراث ملی برای آیندگان است و اگر این اراضی به کشاورزی اختصاص داشته باشد در امنیت غذایی کشور بسیارموثر خواهد بود، لذا این اراضی جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی دارد.

وی با اشاره به این که استان مازندران در سال های اخیر بهترین اراضی کشاورزی را از دست داده است، عنوان کرد: اگر این کارگروه با قدرت کار خود را پیش ببرد، می توانیم نگهبان خوبی برای این میراث بین نسلی برای آیندگان باشیم که برای این کار نیازمند یک دستورالعمل اجرایی و برنامه جامع هستیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: ما برای پیشگیری از وقوع زمین خواری نیازمند یک برنامه جامع هستیم تا تمام دستگاه های ذی ربط را برای رصد، پایش و برخورد تجهیز کنیم.

وی تاکید کرد: تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر هزینه بالا، این دغدغه را ایجاد می کند که این اراضی چگونه دوباره به حالت اولیه اراضی کشاورزی تبدیل خواهند شد لذا پیشگیری می تواند در این بخش موثر باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کنار آمادگی نیروها و استفاده از نیروهای داوطلب باید به موضوع فناوری و استفاده از تکنولوژی توجه ویژه داشته باشیم، نبود توان مقابله باعث افزایش زمین خواری در کشور می شود.

وی ادامه داد: باید از تجارب گذشته در زمینه مبارزه با زمین خواری استفاده کنیم تا نقشه راهی برای ادامه مسیر داشته باشیم و نواقص را برطرف کنیم.

آمادگی دستگاه قضایی برای مقابله با زمین خواران

در ادامه این جلسه، محمدرضا یزدی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: حفاظت از اراضی ملی مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی افزود: رئیس کارگروه فراقوه‌ای مبارزه بازمین خواری وزیر جهاد کشاورزی است و دبیرخانه این کارگروه هم در وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

یزدی خاطرنشان کرد: عزم جدی برای تشکیل این کارگروه، زمان بندی و اولویت بندی مباحث و دقت نظر برای برخورد با متخلفان وجود دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: باید گلوگاه ها را شناسایی کنیم و اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: مبارزات ما با زمین خواری مشمول گذر زمان نخواهد شد و سیستم قضایی کشور برای مبارزه با زمین خواری آمادگی کامل دارد تا برای مصوبات کارگروه اقدام کند.

نقش فرهنگ سازی در کاهش زمین خواری در کشور

در ادامه این جلسه، سید حسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: مسئله اراضی و مشکلات آن، موضوع ملی است و با تسری یک وزارت خانه قابل رفع نیست لذا نیازمند به همکاری و هماهنگی ارگان ها است.

وی افزود: برای مبارزه با زمین خواری نیازمند نقشه راه مناسب و جامع هستیم تا با یک اراده ملی به نقطه نظر مقام معظم رهبری برسیم.

ربانی تصریح کرد: فرهنگ سازی در این عرصه بسیار مهم است و امیدواریم در نقشه راه مقابله با زمین خواری به فرهنگ سازی هم توجه ویژه ای شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید