Iranian Agriculture News Agency

منصور مطرح کرد:

امنیت غذایی و زیستی کشور در گرو حفظ آب و خاک است

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: مقام معظم رهبری بر حفظ آب و خاک تاکید کردند و ما به جد معتقدیم امنیت غذایی و زیستی کشور در گرو حفظ این دو منبع است.

امنیت غذایی و زیستی کشور در گرو حفظ آب و خاک است

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم روز درختکاری که  امروز،  چهارشنبه  در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: پویش ملی "ایران سرسبز ایران قوی " تا سال ۱۴۱۴ ادامه خواهد داشت و در این ۱۴ سال با مشارکت ۷۰ دستگاه اجرایی، ۵۰۰ اصله نهال غرس می شود.

منصور با بیان این که فرسایش خاک در ایران بالا است، تصریح کرد: سالانه ۱۶ تن خاک در هکتار از دست می‌رود که با اجرای طرح های آبخیزداری می توان این رقم را به ۹ تن در هکتار کاهش داد، مضافا این که جایی که آبخیزداری انجام می شود یک تا سه برابر دبی قنوات افزایش پیدا می کند و در کنار آن تولید کشاورزی و سکونت روستایی شکل می‌گیرد و از حاشیه نشینی جلوگیری می شود.

وی افزود: جنگل زاگرس ۴۰ درصد از چرخه آب کشور را تشکیل  می‌دهد و ۱۵۰۰ متر مکعب آب سبز در جنگل‌های هیرکانی تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ۷ میلیون هکتار از عرصه های بیابانی ما کانون فوق بحرانی هستند و خسارت بالایی از ریزگردها به کشور وارد می‌شود.

وی با بیان این که ما سه رویکرد در سازمان جنگل‌ها داریم، ادامه داد: اولین رویکرد فرهنگ‌سازی منابع طبیعی است که برای جاری سازی آن، کارهای آموزشی انجام شده، ۱۷۵ هزار همیار طبیعت در سامانه همیار طبیعت ثبت نام  و بیش از ۱۴۰ میدان، خیابان و بوستان به نام جنگلبانان و مدافعان منابع طبیعی نام‌گذاری شده است.

منصور افزود: رویکرد دوم این است که مشارکت مردم را در مرتع داری و جنگل داری افزایش دهیم که به این منظور ۶۸۰ تشکل مردمی را پروانه فعالیت داده‌ایم و با آنها کار می‌کنیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۹۶۰ هزار خانوار با ۷۰ میلیون واحد دامی بر عرصه های مرتعی فعالیت می‌کنند و ۶۰ هزار هکتار زراعت چوب با کمک مردم در کشور انجام شده است، همچنین ۲۰۰ هزار هکتار گیاهان دارویی در قالب طرح‌های منابع طبیعی کشت شده است.

وی افزود: هم افزایی و هم گرایی تمام قوا در راستای رسالت چهارگانه،  رویکرد سوم ما در سازمان جنگل ها است.

منصور عنوان کرد: ۱۰۰ هزار هکتار آبخیزداری با مشارکت دستگاه ها و صاحبان صنعت و معدن انجام شده است و امیدواریم فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

در پایان این مراسم، یک عدد نهال در محوطه سازمان منابع طبیعی توسط مسئولان غرس شد.

index.jpgضشص

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید