Iranian Agriculture News Agency

با اجرای طرح 550 هزار هکتاری تجهیز اراضی کشاورزی رقم میخورد؛

افزایش 9.5 میلیون تنی محصولات کشاورزی در ایلام و خوزستان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات محصولات کشاورزی با اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان به 9.5 میلیون تن افزایش یابد.

افزایش 9.5 میلیون تنی محصولات کشاورزی در ایلام و خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدجواد صالحی نژاد مدیرعامل موسسه جهاد نصر در نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اجرای فاز 1 طرح 550 هزار هکتاری تجهیز اراضی کشاورزی در ایلام و خوزستان، گفت: در سال زراعی 97-98 حدود 280 هزار هکتار اراضی به زیر کشت رفت که افزایش تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال پایه بیش از 3.5 میلیون تن افزایش یافت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات محصولات کشاورزی با اجرای کامل طرح 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان به 9.5 میلیون تن در 2 استان خوزستان و ایلام برسد.

صالحی نژاد با اشاره به‌صرفه جویی 1.5 میلیارد مترمکعبی آب با اجرای کامل این طرح، افزود: همچنین با اجرای کامل این طرح 300 هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

به گفته وی، در فاز اول اجرای این طرح 160 هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجادشده و از مجموع 1.5 میلیارد مترمکعب ذخیره آب در اتمام پروژه حدود 880 مترمکعب با اجرای 295 هزار هکتار در فاز 1 محقق شده است.

صالحی نژاد تصریح کرد: در فاز اول این طرح، ۲۹۵ هزار هکتار در سال ۹۷ در 4 شهرستان ایلام و ۲۰ شهرستان خوزستان به بهره‌برداری رسید

مدیرعامل موسسه جهاد نصر یادآور شد: 121 پیمانکار همراه با 40 شرکت مهندسی مشاور با رتبه 1 در فاز 1 این پروژه فعالیت داشتند؛ همچنین 23 شرکت تأمین‌کننده تجهیزات موردنیاز با 3800 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین که 550 دستگاه از ماشین‌آلات تخصصی بوده حضورداشته‌اند.

وی با تأکید بر تولید 60 درصدی دستگاه‌های تخصصی پروژه احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در داخل کشور، افزود: در فاز1، بیش از ۲۳ هزار کیلومتر شبکه آبیاری به‌صورت ثقلی، کم‌فشار و تحت‌فشار و ۲۷ هزار کیلومتر اجرای زهکشی زیرزمینی انجام‌شده است.

به گفته مدیرعامل موسسه جهاد نصر، تا قبل از آغاز این طرح  دستگاه‌های تخصصی از خارج وارد کشور می‌شده که  با حمایت از صنعتگران داخلی حدود ۳۳۰ دستگاه معادل ۶۰ درصد آن‌ها در داخل کشور تولیدشده است.

به گفته مدیرعامل موسسه جهاد نصر، برای فاز یک مبلغ 1.5 میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با مجوز مقام معظم رهبری هزینه شده است.

وی ادامه داد: درروند اجرای این طرح نیز نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار بودند.

به گفته مدیرعامل موسسه جهاد نصر، برای فاز یک مبلغ 1.5 میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با مجوز مقام معظم رهبری هزینه شده است.

وی ادامه داد: درروند اجرای این طرح نیز نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار بودند.

صالحی‌نژاد با اشاره به اینکه 255 هزار هکتار فاز دوم پروژه احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در دست اقدام است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی پروژه احیای دشت‌های خوزستان و ایلام در سطح ۵۵۰ هزار هکتار بوده است.

وی  با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه در حوزه وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۸۰ درصد است، گفت: بر اساس فهرست‌بهای سال جاری، پنج هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن موردنیاز است.

وی با تأکید بر توافق وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص آب در ۲۵۵ هزار هکتار در فاز دوم این طرح، یادآور شد: در مرحله دوم طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان سهم استان خوزستان ۲۴۶ هزار هکتار و ایلام ۹ هزار هکتار است و از ۵۰ هزار هکتار سهم استان ایلام بیش از ۴۶ هزار هکتار آن در فاز اول اجرایی شده است.

صالحی نژاد یادآور شد: مطالعات فاز ۲ در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از محل ردیف اعتبارات متفرقه بودجه سال جاری انجام و در بودجه سال آینده اعتبار برای مطالعه و اجرا پیش‌بینی‌شده است.

به گفته وی، برآورد اولیه نشان می‌دهد که برای شبکه‌های فرعی آبیاری ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برآورد برای اجرای عملیات وزارت نیرو برای این وزارتخانه نیز برای شبکه‌های اصلی همین میزان بوده است.

وی درباره کشت محصولات در دشت خوزستان، گفت: در دشت خوزستان گندم جو و به‌صورت محدود برنج و سایر محصولات زراعی کاشته شده که البته امکان کشت چغندرقند نیز پیش‌بینی‌شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: البته در شمال این منطقه مانند دزفول، اندیمشک و بخش‌هایی از بهبهان محصولات باغی کشت‌شده است.

وی با اشاره به اینکه 75 هزار میلیارد تومانی فاز 2 طرح 500 هزار هکتاری مقام معظم رهبری برآورد شده است، یادآور شد: البته این رقم بر اساس نرخ سال 1400 تعیین‌شده و ممکن است بر اساس تورم این رقم در سال‌های آینده تغییر کند.

این مقام مسئول گفت: موسسه جهاد نصر آمادگی دارد در صورت تأمین اعتبار سالانه 50 هزار هکتار از این طرح ملی را اجرا کند و طی 4 سال آن را به اتمام برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی دیگر از پروژه‌های در حال اجرای این موسسه اشاره کرد و گفت: 227 هزار هکتار در سه حوزه آبریز غرب کشور ایلام کرمانشاه آذربایجان غربی و ارس برای مهار و تنظیم آب‌های خروجی در دستور کار است.

به گفته‌ی وی، 150 پروژه در ارتباط با پروژه آبریز غرب کشور برای 10 استان تعریف‌شده که امیدواریم بتوانیم آب موردنیاز کشاورزی را تأمین کنیم.

وی حضور موسسه جهاد نصر و تصرف غیرمجازی به سواحل را کاملاً تکذیب کرد و افزود: جهاد نصر استان‌ها در قالب شرکت فعال است و زیرمجموعه موسسه جهاد نصر در تهران نیست.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید