Iranian Agriculture News Agency

با اجرای پروژه های آب و خاک عملیاتی شد؛

صرفه جویی ۶۰ میلیون متر مکعبی آب در کشور

معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی از صرفه جویی ۶۰ میلیون متر مکعبی آب در کشور با اجرای پروژه های آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

صرفه جویی ۶۰ میلیون متر مکعبی آب در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری صبح امروز به مناسبت آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، گفت: در دهه فجر امسال حدود ۲۱ هزار هکتار سیستم‌های مدرن آبیاری، بیش از ۲۲۰۰ هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری، حدود ۳ هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و خشکی و حدود4 هزار و ۵۰۰ هکتار زهکشی اراضی گلستان انجام‌شده است.

صرفه جویی 60میلیون مترمکعبی آب با اجرای پروژه های آب و خاک

 وی بابیان اینکه حدود ۱۸۲ کیلومتر مرمت و بازسازی قنوات در سراسر کشور نیز عملیاتی شده است، گفت: اجرای پروژه‌های انجام‌شده سبب می‌شود تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب در کشور صرفه‌جویی شود.

به گفته معاون وزیر در امور آب و خاک، «طرح 280 هزار هکتاری زهکشی اراضی استان گلستان» یکی از پروژه‌های بزرگ در دست اجرا بوده که در حدود 150 دستگاه ماشین‌آلات سنگین در این پروژه با توجه به زهکشی سطحی و زیرزمینی حاضر هستند که اتمام اجرای این پروژه سبب کاهش مصرف آب، اصلاح خاک و استفاده از آب سبز می‌شود.

وی بابیان اینکه استفاده از آب سبز بسیار اهمیت دارد، گفت: نتیجه ارزیابی‌های ما در این پروژه نشان می‌دهد که قبل از اجرای پروژه حدود 800 کیلوگرم در هکتار تولید گندم بوده که پس از اجرای پروژه متوسط 2.5 تن در هر هکتار و در برخی مناطق رکورد ما به 4 تا 4.5 تن در هر هکتار تولید گندم رسیده است.

به گفته اکبری، با توجه به اینکه در سال‌های آینده بستر تولید در آن ناحیه فراهم‌ و عمل آبشویی در سال‌های آتی ادامه مییابد و در این راستا ظرفیت تولید بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس‌جمهور از آغاز دولت سیزدهم تاکنون، گفت: در 12 استان ازجمله اردبیل، ایلام، بوشهر، سمنان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، لرستان و یزد مصوبات سفر ابلاغ‌شده است.

به گفته وی، 3 هزار و 534 میلیارد تومان اعتبار در حوزه آب‌وخاک برای استان‌های عنوان‌شده مصوب شده که رقم کم‌نظیری است و قسمتی از این اعتبارات در سال ۱۴۰۰ و قسمتی دیگر در سال ۱۴۰۱ عملیاتی میشود.

اکبری تصریح کرد: پروژه‌های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، پروژه‌های کوچک تأمین آب، انتقال آب با لوله، کانال‌های عمومی آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی و مرمت و بازسازی قنوات  با اعتبار در نظر گرفته شده عملیاتی می‌شود.

بالغ بر 3 هزارمیلیارد تومان اعتبارات ابلاغیه پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱

وی با اشاره به اعتبارات ابلاغیه پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: تاکنون 3 هزار و 368 میلیارد تومان برای بخش آب‌وخاک  در کمسیون تلفیق در نظر گرفته‌شده است.

اکبری تصریح کرد: در سال زراعی گذشته با توجه به اینکه کشور به‌شدت در معرض خشک‌سالی بوده، یکهزار میلیارد تومان توسط هیئت‌وزیران  مصوب شده که تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان دریافت و به استان‌ها ابلاغ‌شده است.

 وی بابیان اینکه 3 پروژه بزرگ کشاورزی در دولت سیزدهم در مدار برنامه‌ریزی قرارگرفته است، افزود: پروژه بزرگ در استان‌های شمالی ازجمله گیلان، مازندران و گلستان عملیاتی خواهد شد که شامل اجرای تجهیز و نوسازی شالیزارها و خشکزارها، زهکشی اراضی، مرمت و بازسازی آب بندان‌ها است.

اکبری با تأکید بر اینکه درصدد هستیم تا زیرساخت‌های تولید برنج، کلزا و علوفه را در این استان‌ها آماده کنیم، گفت: در استان‌های شمالی  به خصوص استان‌های گیلان و مازندران در فصل زراعی (کشت برنج) کمبود آب وجود دارد و این در حالی است که خارج از فصل کشت، بارش بیش‌ازحد را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اگر منابع آب سبز را نتوانیم مدیریت کنیم از دسترس خارج می‌شود و ممکن است به منابع خاک ما نیز آسیب برساند.

معاون وزیر در امور آب و خاک بابیان اینکه در سال‌های گذشته نیز به علت آب‌گرفتگی اراضی خسارت‌های زیادی به این بخش وارد شده است، خاطرنشان کرد: حدود ۹ تا 10 میلیارد مترمکعب آب ناشی از بارش باران در سه استان شمالی وارد دریای خزر می‌شود.

اکبری گفت: با اجرای این برنامه می‌توانیم قسمتی از منابع آب سبز این سه استان را مدیریت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از منابع آب سبز در دستور کار قرارگرفته است، تصریح کرد: با دستور رئیس‌جمهور در سفر به استان گیلان ۷۰۰ میلیارد تومان در استان گیلان برای تجهیز و نوسازی اراضی این استان تخصیص داده شد.

معاون وزیر در امور آب و خاک تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین منابع این پروژه ظرف ۵ سال عملیاتی شود.

افزایش تولید یک میلیون تنی برنج در 3 استان شمالی

وی ادامه داد: در صورت ابلاغ این پروژه می‌توانیم تا حدود یک‌میلیون تن افزایش برنج را با توجه به  کشت دوم این محصول شاهد باشیم. کشت سوم نیز در شالیزارها،  کلزا است که پس از 2 بار کشت برنج در شالیزارها انجام می‌شود.

اکبری با اشاره به اینکه حدود 700 تا 800 هزار تن کلزا نیز به تولید کشور اضافه خواهد شد، یادآور شد: برای تولید کلزا ما هیچ آب اضافی در کشور نداریم و آب سبز است که باید مدیریت شود.

به گفته اکبری، با اجرای این طرح ضریب کشت برنج در استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان از 7 دهم به حدود 2 درصد می‌رسد که بیش از 2 برابر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه «فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام»، گفت: این پروژه همچنان در برنامه اجرایی ما قرار دارد و سازوکارهای مالی این طرح با روش‌های مختلف در دست اقدام است.

وی با ابراز امیدواری در خصوص نزدیک بودن آغاز این دو طرح بزرگ در کشور، گفت: این پروژه‌ها نیاز به اعتبارات خاص دارند، به‌طور نمونه 1 میلیون و 600 هزار هکتار شالیزار (خشکزار، شالیزار)در 3 استان شمالی وجود دارد که نیازمند تجهیز و نوسازی شالیزارها و خشکزارها، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در نقاطی که استعداد دارند و درنهایت بازسازی تمامی آبندان ها است برای  استفاده از  قسمتی از آب سبز در تولید برنج و کلزا است.

وی از دیگر دلایل بازسازی آب‌بندان ها را ذخیره آب سبز در زمان فصل کشت که کمبود آب وجود دارد عنوان کرد.

اکبری  بابیان اینکه سالانه حدود ۲ تا 2.1 میلیون تن برنج در کشور تولید می‌شود، گفت: میزان واردات این محصول به کشورمان حدود ۸۰۰ تا یک‌میلیون تن است که با توجه به وجود پتانسیل در استان‌های شمالی برنج را می‌توان دو بار در سال کشت کرد و برای تحقق آن باید زیرساخت‌های بخش آب‌وخاک آماده شود.

وی تجهیز و نوسازی اراضی، زهکش‌های زیرزمینی و یکپارچه‌سازی اراضی را ازجمله زیرساخت‌هایی برای افزایش تولید برنج در استان‌های شمالی عنوان کرد و افزود: پس از برداشت برنج نیز باید زمین را برای کشت کلزا آماده کرد؛ برای این منظور باید با زهکش‌های زیرزمینی منابع آب بلافاصله پس از شالی تخلیه و بستر تولید را برای کاشت این محصول آماده شود.

به گفته وی، کلزا گیاهی است که نقش بسزایی در غنای زمین و حاصلخیزی خاک خواهد داشت اما کشت آن در هر منطقه ای غیر از شمال کشور، جایگزین تولید محصول اصلی خواهد شد.

وی  با تاکید بر صیانت از منابع آب‌وخاک، تصریح کرد: باید از بهره‌کشی بدون کارشناسی از ظرفیت منابع اجتناب کنیم و توسعه عمودی را مدنظر قرار دهیم.

معاون وزیر در پایان تصریح کرد: در جنوب، غرب، شمال غرب و شمال کشور ظرفیت افزایش بهره‌وری تا 2.5 برابر وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید