Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات نشان داد؛

پیاز ارگانیک آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به پیاز غیر ارگانیک دارد

مطالعه منتشر شده در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی نشان می دهد که پیاز ارگانیک دارای آنتی اکسیدان بیشتر و میزان فلاونول ، بالاتری نسبت به پیاز معمولی است. برای تحقیق، تیم تحقیقاتی بین سال های 2009 تا 2014 دو نوع پیاز، از ارقام Red Baron (نوعی پیاز قرمز) و هیشکین(نوعی پیاز با پوست طلایی رنگ)را در شرایط مختلف، مورد آزمایش قرار دادند.

پیاز ارگانیک آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به پیاز غیر ارگانیک دارد

مطالعه منتشر شده در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی (1) نشان می دهد که پیاز ارگانیک دارای آنتی اکسیدان بیشتر و میزان فلاونول (2)، بالاتری نسبت به پیاز معمولی است. برای تحقیق، تیم تحقیقاتی بین سال های 2009 تا 2014 دو نوع پیاز، از ارقام Red Baron (نوعی پیاز قرمز) و هیشکین( نوعی پیاز با پوست طلایی رنگ )را در شرایط مختلف، مورد آزمایش قرار دادند.

به گزارش ایانا از سایت " cas-twas-coebio محققان پیازها را تحت 4 شرایط ، از جمله کاملا آلی، کاملا معمولی و دو حالت ترکیبی (خاک آلی با کنترل آفات کش معمولی و بالعکس) آزمایش کردند.
به این نکته باید اشاره کرد، "کشاورزی متعارف" با توجه به اعمال سنتی (معمول) روی خاک (به عنوان مثال، کود معدنی، بدون محصولات چرخشی ) با استفاده از آفات کش های معمول (علف کش های شیمیایی و سایر آفت کش ها) تعریف شده است.

درحالی که "کشاورزی ارگانیک" با استفاده از اعمال ارگانیک روی خاک (به عنوان مثال، کود آلی، چرخش محصول، محصولات پوششی) و روش های ارگانیک برای کنترل آفات (به عنوان مثال، روش های مکانیزه برای از بین بردن علف هرز، روش های مکانیکی یا روش های گواهی شده برای کنترل آفات) انجام می شود.

محققان در این آزمایش ها ، سطوح آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات مرتبط با سلامت را تجزیه و تحلیل کردند و سطح آنتی اکسیدان بالاتری را در دو نوع پیازی یافتند که به روش ارگانیک رشد یافته بود. همچنین پیاز ارگانیک دارای محتوای فلاونول بالاتر و در حدود 20 درصد بیشتر نسبت به محصول معمولی بود. به باور محققان این میزان اختلاف عمدتا به شیوه های مختلف مدیریت خاک مربوط می شود.

نویسندگان همچنین نشان دادند که متغیرهای خارجی مانند آب و هوا و حتی میزان تابش نیز بر محتویات فلاونوئید تاثیر گذار است، این درحالی است که در مطالعات قبلی ارزیابی محصولات ارگانیک و سنتی این موارد در نظر گرفته نشده بود.

کیم ریلی، از نویسندگان مطالعه، نتیجه گرفت که این مطالعه "نشان می دهد که چگونه اقدامات انجام شده روی خاک، می تواند بر میکروبیوم خاک ، مواد غذایی و در عین حال سلامت انسان ها تاثیر گذار باشد".

گفتنی است، نویسندگان مطالعه، فیو رن از مرکز تحقیقات غذایی تی جاسک ایرلند

( Teagasc Food Research Centre )و دانشگاه کرک ایرلند( University College Cork کیم ریلی از مرکز تحقیقات غذایی تی جاسک؛ جوزف پ.کری از دانشگاه کرک ایرلند ، میکائیل گافنی از مرکز تحقیقات غذایی تی جاسک ، محمد حسینی از مرکز تحقیقات غذایی تی جاسک و دیلیپ ک.رای از مرکز تحقیقات غذایی تی جاسک بودند.

http://www.cas-twas-coebio.org/index.php/news/8173-organic-onions-may-have-more-antioxidant-activity-higher-flavonol-content

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Journal of Agricultural and Food Chemistry

2- فلاونول‌ها (به انگلیسی Flavonols )، دسته‌ای از ترکیبات فلاونوید است که در آن ساختار ۳- هیدوروکسی فلاون به طور مشترک وجود داشته باشد. این ترکیبات در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد . فلاونول ها مانند بسیاری از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان های فعالی هستند که توانایی مبارزه با التهاب و رادیکال های آزاد را دارند، همچنین از سلامت بدن محافظت می کنند. میزان فلاونول موجود درمیوه ها و سبزیجاتدر پوست و برگ­های سبز بیرونی آن هابیشتر است؛ پیاز زرد بهترین منبع فلاونول­ است.منابع دیگر شاملتره فرنگی، زردآلو، سیب­، انگورسیاه ولوبیا سبز هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید