Iranian Agriculture News Agency

پدافند غیرعامل نقش مهمی در امنیت غذایی و استقلال کشور دارد

دبیر پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سازوکار پدافند غیرعامل نقش مهمی در امنیت غذایی و استقلال کشور دارد و اجرای صحیح پدافند غیر عامل کشاورزی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است

 پدافند غیرعامل نقش مهمی در امنیت غذایی و استقلال کشور دارد

به گزارش خبرگزاری ایانا در استان  مرکزی، دبیر پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سازوکار پدافند غیرعامل نقش مهمی در امنیت غذایی و استقلال کشور دارد و اجرای صحیح پدافند غیر عامل کشاورزی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

محمد زاهدی در خصوص اهمیت و ضرورت پدافند غیرعامل در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در کشاورزی با تولیدات دامی و گیاهی مواجه هستیم که ممکن است تحت تأثیر عوامل شیمیایی و زیستی قرار گیرند که در اینجا نقش پدافند غیرعامل در مقابله با این تهدیدات بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: منظور از پدافند غیر عامل کشاورزی پیش‌بینی، انجام اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش میزان خسارات و تلفات احتمالی ناشی از تهدیدات (غیر زیستی و زیستی) و افزایش آستانه آسیب پذیری بخش کشاورزی است.

دبیر پدافند غیرعامل سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با توجه به چالش‌های مهم بخش کشاورزی از جمله فرسایش خاک، مدیریت منابع آب، انواع آفات و بیماری‌های محصولات زراعی و باغی، آلودگی منابع آبی و خاک، استفاده بی رویه از سموم آفت کش و… می‌توان گفت سلسله اقدامات پدافند غیرعامل، از جایگاه بالایی برخوردار است.

دبیر پدافند غیر عامل سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یکی از مسائل مهم پدافند غیر عامل در بحث امنیت غذایی را افزایش میزان بهره‌وری بهره‌برداران عنوان کرد و افزود: تولیدکنندگان برای دستیابی به این مهم باید صرفه‌جویی‌های لازم را انجام دهند چرا که در شرایط تحریم از لحاظ کودهای شیمیایی و مواد اولیه سموم مانند قرار داریم و با صرفه‌جویی در مصرف منابع ضریب تاب‌آوری بالا می‌رود.

زاهدی به اقدامات انجام شده در کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی استان از جمله برگزاری ۹ جلسه با حضور اعضای کارگروه، تدوین سناریو در فعالیت‌های آبزی پروری و انجام رزمایش، شناسایی نقاط آسیب پذیر و مقابله با آن، برگزاری رزمایش طیور عمومی بر علیه نیوکاسل، برگزاری مبارزه با بیماری مشمشه و راه‌های پیشگیری از آن، بازدید و بهره برداری از خط تولید کیت الایزای جذب یونی در مؤسسه تحقیقات و سرم سازی رازی اراک، برگزاری کارگاه آموزشی اصول و مبانی سناریو نویسی در پدافند غیر عامل و… اشاره کرد.

به گفته وی باید با برنامه‌ریزی مدون برای کشاورزان و بهره برداران استان، ساز و کار پدافند غیرعامل در این بخش را به دلیل نقش بسیار مهم در امنیت غذایی، استقلال، خودکفایی و اقتصاد مقاومتی به طور جدی پیگیری و اجرایی کرد و به عبارت دیگر، اجرای صحیح پدافند غیر عامل کشاورزی می‌تواند مصداق بارز اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی استان باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید