Iranian Agriculture News Agency

استان مرکزی یکی از ۱۰ استان برتر کشور از لحاظ کیفیت محصولات، حجم تولیدات و ارزش مجموعه تولیدات شناخته شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:طبق ارزیابی های انجام شده استان مرکزی به عنوان یکی از ۱۰ استان برتر کشور از لحاظ کیفیت محصولات، حجم تولیدات و ارزش مجموعه تولیدات شناخته شده است

استان مرکزی یکی از ۱۰ استان برتر کشور از لحاظ کیفیت محصولات، حجم تولیدات و ارزش مجموعه تولیدات شناخته شده است

به گزارش خبرگزاری ایانا مرکزی ، مجید آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در نشست مشترک شورای معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی که با حضور آقای مهندس طمراسی مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی وآقای مهندس غفرانی مشاور ورئیس  مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی ودکترفرامرزی معاون اقتصادی حراست کل استان مرکزی  ضمن گرامیداشت روز جهاد  کشاورزی بیان کرد: با وجود مفاخر، علما، ادیبان و چهره های شاخص علمی و فرهنگی استان مرکزی مهد مشاهیر است.

وی بیان کرد: استان مرکزی با وجود صنایع بزرگ و کوچک و مادرتخصصی به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته شده است و نقشی موثر در رونق اقتصادی کشور ایفا کرده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، توسعه فعالیت های بخش کشاورزی استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: استان مرکزی در بخش کشاورزی از جمله استان های شاخص کشوری است.

براساس گفته های آنجفی، استان کمتر از ۲ درصد مساحت و جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، اما با این وجود بیش از سه درصد محصولات کشاورزی در استان مرکزی تولید می شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق ارزیابی های انجام شده استان مرکزی به عنوان یکی از ۱۰ استان برتر کشور از لحاظ کیفیت محصولات، حجم تولیدات و ارزش مجموعه تولیدات شناخته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در ادامه به شاخص ها در عرصه تولیدات کشاورزی اشاره کرد و  افزود: استان مرکزی در عرصه تولید گل و گیاه زینتی رتبه اول و دوم کشوری، استان شاخص از منظر تولید انار، رتبه سوم کشور در عرصه تولید حبوبات و استان شاخص در بحث تولید گندم را به خود اختصاص داده است.

آنجفی به وضعیت مطلوب تولید پسته در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: استان مرکزی با بیش از ۱۲ هزار هکتار باغات پسته یکی از کیفی ترین پسته ها را تولید می کند. در واقع تنها پسته ارگانیک صادراتی در استان مرکزی تولید و به کشورهای اروپایی صادر می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به شعار سال و نامگذاری آن به عنوان سال جهش تولید، همچون دوره های قبل این انتظار از بخش کشاورزی وجود دارد که علی رغم بروز مشکلات و تحریم ها زمینه پیشرفت در عرصه تولیدات محصولات کشاورزی و به تبع آن جهش تولید را فراهم سازد.

آنجفی بیان کرد:  در سال ۹۸ بخش کشاورزی با رشد ۸/۸ درصد بالاترین آمار نرخ رشد را به خود اختصاص داده است. در واقع این امر با وجود تحریم ها و محدودیت های زمینه رشد اقتصادی کشور را به همراه داشته است .

آنجفی به وضعیت تولیدات دامی و طیور در استان اشاره کرد و گفت: در عرصه تولیدات دام، طیور و شیلات به طور متوسط 50 درصد مازاد بر مصرف در استان تولید می شود.

وی افزود: استان مرکزی، از جمله استان شاخص در عرصه تولیدات شیلاتی و آبزیان است. در واقع در این عرصه با رشد 34 درصدی روبرو بودیم و توانستیم سهم تولیدات شیلات را از 4500 تن در سال گذشته به 6300 تن در سال جاری برسانیم.

وی گفت: علیرغم مشکلات که در عرصه تولید و دیگر موارد در حوزه کشاورزی وجود دارد، تمامی فعالان عرصه کشاورزی اعم از تولیدکنندگان، مدیران و کارشناسان توان خود را صرف تامین امنیت غذایی در استان کرده اند از این رو از مسوولان ارشد انتظار داریم از بخش کشاورزی حمایت بیشتری کنند.

آنجفی در پایان بیان کرد: در سایه روحیه جهادی و تلاش تمامی فعالان بخش کشاورزی توانسته ایم در راستای تحقق اهداف نظام در بخش کشاورزی گام برداشته و از این طریق رتبه های برتر کشوری و استانی را از جمله  دستگاه برتر در حوزه رونق تولید در سال 98، سازمان نمونه جهاد کشاورزی در کشور و دستگاه برتر اقتصادی در سال جاری را طی سه سال گذشته کسب کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید