Iranian Agriculture News Agency

برای تحقق شعار سال برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده‌ایم

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی درجمع خبرنگاران گفت: برای تحقق شعار سال برنامه ریزی و هدف گذاری کرده‌ایم

برای تحقق شعار سال برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده‌ایم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی،  آنجفی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی درجمع خبرنگاران استان گفت: برای تحقق شعار سال برنامه ریزی و هدف گذاری کرده‌ایم

مجید آنجفی ابراز کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته ضریب خود اتکایی کشور در زمینه غذا و محصولات غذایی رشد قابل توجهی داشته است.

 وی افزود: در سال ۹۱ عدد خود اتکائی کشور در تولید غذا و امنیت غذایی حدود ۵۵ درصدبود که هم اکنون این عدد به ۸۱ درصد رسیده و استان مرکزی نیز به همین شکل و همین میزان از خود رشد و افزایش نشان می دهد.

آنجفی بیان کرد:  استان در سال ۹۸ در اکثریت قریب به اتفاق محصولات کشاورزی، دام، طیور، آبزیان، زراعت و باغبانی وضعیت مطلوب و قابل توجهی داشت. 

وی توضیح داد: در تولید گوشت قرمز  به ۵۵ هزار تن تولید دست یافتیم، همچنین در تولید شیر خام که پیش از این ۳۳۰ هزار تن بود در سال گذشته رقم۳۵۰هزار تن در کارنامه استان ثبت شد که این میزان حاکی از ۵ درصد افزایش تولید است.

 آنجفی اضافه کرد: تولید تخم مرغ استان نیز با رشد ثابتی مواجه بوده است و در واقع تولید سالهای گذشته حفظ شده است.

 وی همچنین از تولید ۶۹ هزار تنی گوشت مرغ در استان خبر داد که حکایت از افزایش ۱۴ و نیم درصدی در این بخش دارد( پیش از این تولید سالیانه گوشت مرغ استان ۶۰هزارتن بود) و بر همین اساس در حال حاضر مرغ با قیمت مناسب در اختیار خریداران قرار می گیرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تولید آبزیان استان را بسیار چشمگیر و قابل توجه عنوان کرد و گفت: استان مرکزی ۶ هزار و ۳۰۰ تن تولید در حوزه آبزیان دارد. این در حالی است که پیش از این تولید آبزیان استان  ۴۷۰۰ تن بود و این امر نشان دهنده افزایش ۳۵ درصدی در این بخش است.

 لازم به توضیح است استان در تولید آبزیان زینتی نیز  از وضعیت مناسبی برخوردار است.

 وی بیان کرد: استان در تولید گندم در سال گذشته۱۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ داشته است و مجموعاً ۴۲۰ هزار تن گندم در سال ۹۸ تولید شد.

گفتنی است در سال ۹۷ این میزان ۳۷۰ هزار تن بود.

 آنجفی اظهار کرد: در اجرای سیاست های بخش کشاورزی، تولید و توسعه محصولات کم آب بر و اصلاح الگوی کشت از اولویت های سازمان است و بر همین اساس کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران در برنامه قرار گرفته است.

وی افزود در سال ۹۸ در تولید گل محمدی ۱۶ درصد افزایش نسبت به گذشته از خود نشان دادیم. در گیاهان دارویی که پیش از این تولید استان ۴۴۸تن بود به رقم ۱۲۰۰ تن رسیدیم که نشان از رشد ۱۶۸ درصدی دارد.

  در تولید سبزی و صیفی جات نیز  ۱۰ درصد افزایش حاصل شده است.

 شایان ذکر است استان مرکزی  در بخش تقویت و توسعه گلخانه ها از استان‌های پیشتاز کشور است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان ساخت از اتفاقات خوبی که در بخش کشاورزی در سال گذشته افتاد احیای باغات انار استان بود که بر اثر سرمازدگی خسارات و آسیب زیادی را متحمل شده بودند.

  در همین راستا با ۲۹۸ درصد افزایش تولید در سال جاری هم اینک صد هزار تن انار در استان تولید می شود.

 وی افزود: خوشبختانه در بخش تولید پسته هم معادل ۲۵ درصد افزایش رشد داشته ایم.

 آنجفی با اشاره به این که مجموعه تولیدات در حوزه جهادکشاورزی استان هم اینک از مرز ۳ میلیون تن در سال عبور کرده است یادآور شد: با توجه به نامگذاری سال ۹۹ به نام سال جهش تولید امسال در نظر داریم با انجام کارشناسی های لازم و آموزش کشاورزان و همچنین به کار بردن تکنیک های تولیدی بتوانیم به تحقق شعار سال در این بخش جامعه عمل بپوشانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه ذخایر فعلی محصولات غذایی پاسخگوی نیاز مردم است تصریح کرد: خوشبختانه در تامین گندم و اقلام مورد نیاز مردم هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و در تولید مواد پروتئینی نیز استان در سه ماهه پایان سال از مازاد قابل توجهی برخوردار بود که بر همین مبنا خرید تضمینی نیز انجام شد.

 وی افزود: هم اکنون انبارهایی که خرید تضمینی محصولات را در خود جای داده‌اند و همچنین سردخانه‌ها مملو از محصولات غذایی است. علاوه بر این تدارک نهاده های مورد نیاز تولید در سالهای گذشته بی‌سابقه بوده است و استان از انباشتگی خوبی در نهاده هایی نظیر ذرت، سویا، جو و غیره بهره مند است.

 آنجفی در خاتمه تاکید کرد: امسال نیز توسعه پایدار در بخش کشاورزی از اصلی‌ترین رئوس برنامه‌های این بخش است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید