Iranian Agriculture News Agency

60درصد گندم مازاد استان مرکزی به تهران و البرز صادر شد

لزوم آمادگی و برنامه‌ریزی برای مبارزه با سن گندم در شهرستان‌های استان مرکزی

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در سال زراعی ۹۸_۹۷ میزان ۳۰۳ هزار تن گندمِ تولید شده در استان، از بهره برداران خریداری شده است که حدود ۶۰ درصد از گندم خریداری شده مازاد بوده و به استان‌های تهران و البرز صادر شده است.

60درصد گندم مازاد استان مرکزی به تهران و البرز صادر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، نخستین جلسه ستاد تولیدات گیاهی در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد.

در این جلسه که با حضور نمایندگان مدیریت مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی در امور تولیدات گیاهی، معاون بهبود تولیدات گیاهی، سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان، روسای تولیدات گیاهی شهرستان‌ها، کارشناسان حفظ نباتات شهرستان‌های استان برگزار شد؛ آسیب‌شناسی مبارزه با سن غلات در شهرستان‌های تابعه استان، چگونگی نظارت بر فعالیت مراکز فروش سموم و پروژه های پیش آگاهی در شهرستان‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

شرایط اقلیمی خاص حاکم بر منطقه در زمان مبارزه با سِنِ مادر، پایین بودن قیمت تضمینی خرید گندم، کمبود یا فقدان اعتبارات مورد نیاز در زمان مبارزه و عدم تناسب افت قیمت خرید در مراکز خرید گندم در مقایسه با استان های سن خیز همجوار از جمله مشکلاتی بود که در جلسه مطرح و به عنوان عوامل اصلی عنوان شد که به وجود بالاتر از حد انتظار محموله‌های سن زده در استان دامن زده است.

در حاشیه این جلسه سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گفت: نظر به اینکه بیشترین میزان بارندگی بهار سال جاری در فروردین ماه اتفاق افتاد و استان در اردیبهشت و خردادماه شاهد بارش باران زیادی نبود؛ گندمکاران دیم برخی از شهرستان‌ها از عملکرد مناسبی در کشت گندم دیم برخوردار نبودند و به همین دلیل رغبتی برای مبارزه با سن گندم از خود بروز ندادند.

قدمی افزود: البته با این وجود رضایت نسبی از میزان و کیفیت کشت گندم در استان بدست آمده و گندم برداشت شده، به لحاظ استاندارد و مرغوبیت نمره قبولی را از اداره کل غله دریافت کرده است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۸_۹۷ میزان ۳۰۳ هزار تن گندمِ تولید شده در استان، از بهره برداران خریداری شده است ابراز کرد: حدود ۶۰ درصد از گندم خریداری شده مازاد بوده و به استان‌های تهران و البرز صادر شده است.

قدمی با اشاره به نتایج برگزاری نخستین جلسه ستاد تولیدات گیاهی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد پشتیبانی بیشتری از سوی مدیریت سازمان جهاد کشاورزی در ارتباط با آمادگی و برنامه ریزی برای مبارزه با سن گندم از شهرستان‌ها صورت گیرد.

وی همچنین از برگزاری همایشی در همین ارتباط در اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: این همایش با حضور رئیس سازمان، مدیران شهرستان های تابعه، مراکز خدمات، کارشناسان پهنه، مدیریت و کارشناسان ستادی و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان مربوطه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید