Iranian Agriculture News Agency

استقبال جهاد کشاورزی استان مرکزی از سرمایه‌گذاری در بخش گلخانه‌ای

کشت های گلخانه ای مورد تایید وزارت خانه است و سازمان جهاد کشاورزی از افرادی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند استقبال می‌کند و با سودهای یارانه‌ای تسهیلات ویژه پرداخت می کند.

استقبال جهاد کشاورزی استان مرکزی از سرمایه‌گذاری در بخش گلخانه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت های گلخانه ای مورد تایید وزارت خانه است و سازمان جهاد کشاورزی از افرادی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند استقبال می‌کند و با سودهای یارانه‌ای تسهیلات ویژه پرداخت می کند.

علی اصغر زارعی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اعلام این خبر افزود: یکی از برنامه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی بخصوص معاونت وزیر در امور باغبانی اجرایی کرده است، برنامه توسعه کشت گلخانه ای می باشد

وی با اشاره به فعالیت های جهاد کشاورزی دراین حوزه بیان کرد: در سال جاری حدود ۷۰ هکتار سهم استان بوده است و تا این تاریخ قریب به ۴۵ هکتار گلخانه احداث کرده ایم.

وی توضیح داد: از مزایای کشت های گلخانه ‌ای این است که می‌توانیم به ازای هر هکتار گلخانه ۱۲ برابر بیشتر محصول تولید کنیم و همچنین اشتغال دائمی را برخلاف محصولات فصلی ایجاد کنیم و به ازای هر هکتار ۱۲ نفر شغل مستقیم به وجود می آید و همچنین میزان مصرف آب نسبت به فضای باز یک دهم مصرف را نیاز دارد، به همین دلیل ما علاوه بر گلخانه های بزرگ مقیاس به گلخانه های کوچک مقیاس هم در خود بافت روستا مجوز و تسهیلات میدهیم.

زارعی با بیان اینکه در استان حدود 16 تولید کننده نهال مجاز داریم، خاطرنشان ساخت: از دیگر فعالیت‌های جهاد کشاورزی تولید نهال است که در سال جاری حدوداً دو میلیون و دویست هزار اصله نهال تولید کردیم و هم اکنون در حال عرضه به متقاضیان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی  با تاکید بر اینکه میزان تولیدات نهال در استان بیشتر از نیاز است و به استانهای همجوار هم صادر می شود افزود: در زمینه تولید نهال های سردسیری و گرمسیری مثل انار و زیتون و همینطور نهال‌های گل محمدی و گیاهان دارویی فعال هستیم و متقاضیان می توانند از نهالهای خود استان استفاده کنند.

وی در زمینه تولیدات گیاهان دارویی تاکید کرد که برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی مطرح است وهمچنین در زمینه تولیدات دیگر بیان کرد: در حال حاضر گیاهان دارویی در استان ۹۰۴ هکتار، گل محمدی در سطح استان ۹۵۰ هکتار، زعفران ۳۲۰ هکتار است که امسال حدود ۴۰ هکتار به مساحت زعفران اضافه شده است. در مورد گل محمدی ۲۰۰ هکتار احداثی خواهیم داشت و همچنین توانستیم حدود ۶۰۰ هکتار به توسعه کشت گیاهان دارویی اضافه کنیم.

وی افزود: برنامه دیگری که در استان در حال اجرا است داربستی کردن باغات انگور است و با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار کمکهای فنی اعتباری در این زمینه توانستیم به متقاضیانی که تشکیل پرونده دادند و درخواست داربست داشته اند تسهیلات پرداخت کنیم و این امکان فراهم است که از افرادی که متقاضی استفاده از این طرح هستند مجددا درخواست کنیم تا از طریق مدیران شهرستان ها تشکیل پرونده دهند تا در سال آتی این طرح ادامه پیدا کند.

زارعی با تاکید برتبدیل گلخانه های چوبی به فلزی گفت: در سال گذشته ۱۲۹ هکتار گلخانه های چوبی داشتیم که اکنون این رقم به ۱۱۸ هکتار رسیده است .امیدواریم در سال های آینده این سطح را به صفر برسانیم و گلخانه هایی که در استان مورد بهره برداری قرار می گیرند فلزی و استاندارد باشند و به افراد متقاضی تسهیلات پرداخت می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی  در زمینه تولید قارچ اظهار کرد: .موضوع بعدی تولید قارچ در استان است که در حال حاضر ۳۶۰۰ تن تولید قارچ وجود دارد که در ۶۹ واحد خانگی و صنعتی مشغول به تولید هستند.در زمینه تولید قارچ نیز سازمان هم تسهیلات پرداخت می‌کند و هم به علاقه‌مندان پروانه تولید و بهره برداری می دهد.

وی در خصوص موانع و مشکلات حوزه فعالیتخود عنوان کرد: یکی از موانع و مشکلاتی که با آن رو به رو هستیم عدم وجود تعاونی‌های فعال است و دیگری نبود زنجیره تولید است، که اگر این زنجیره تولید شکل بگیرد می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات را در این زمینه حل کند و مورد دیگر در زمینه احداث باغات جدید و همچنین در زمینه پرداخت هزینه های سرمایه در گردش برای متقاضیان است.

زارعی در خصوص طرحهای پیش رو گفت: دو پروژه ای که که وجود دارد و در حمایت دولت است یکی توسعه گلخانه های خانگی و صنعتی است و دیگری توسعه کشت گیاهان دارویی و گل محمدی و زعفران است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود  در زمینه دست آوردهای این سازمان بیان کرد: سطح زیر کشت باغات استان مرکزی حدود ۷۰ هزار هکتار است که تولید استان در حدود ۴۳۵ هزار تن می باشد. در بعضی از محصولات باغی در سطح کشور دارای رتبه هستیم به عنوان مثال انار رتبه دوم کشور پسته رتبه ششم، گل محمدی رتبه پنجم و گل و گیاهان زینتی رتبه دوم کشور را دارند و بعضی از محصولات جنبه صادراتی دارند از قبیل پسته انار کشمش و گل و گیاهان زینتی و همچنین فرآورده های گل محمدی.

وی ادامه داد: در رابطه با محصولاتی که در زمینه باغبانی کار میکنیم بحث باغات و گل و گیاهان زینتی است که در رابطه با گل و گیاهان زینتی در حدود ۴۷۳ هکتار گلخانه داریم و ۶۱۰ هکتار فضای باز داریم و حدود ۲۷۰ میلیون شاخه گل شاخه بریده در سال تولید می‌کنیم و ۴۷ میلیون گلدان در زمینه گل و گیاهان زینتی تولید می کنیم و مقام سوم کشور را داریم و ۱۴۳ میلیون گلهای فصلی و نشایی بوته تولید می شود و مقام اول کشور را داریم. در تولید درخت و درختچه های زینتی ۸۵ میلیون اصله و مقام سوم را در کشور داریم و در زمینه تولید گلخانه سبزی و صیفی در حدود ۴۱ هزار تن تولید در استان وجود دارد و در حدود ۱۷۲۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید