Iranian Agriculture News Agency

عدم مدیریت‌، بزرگترین دلیل بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه محصولات

در نشست بیمه محصولات زراعی و باغی و آسیب شناسی عدم استقبال کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی ،که پس از بررسی و بحث علل عدم توسعه پوشش بیمه‌ای محصولات زراعی و باغی پاییز به این نتیجه رسیدیم که مشکلات عمده و ساختاری موجود موجب گردیده که کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود بی‌انگیزه باشند.

عدم مدیریت‌، بزرگترین دلیل بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه محصولات

به گزارش خبرنگار ایانا در مرکزی، در نشستی که با حضور مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی، معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی و تعدادی از کارشناسان مربوطه تشکیل شد؛ عمده مشکلات و چالش‌های بیمه‌ای کشاورزان استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

در حاشیه این نشست معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در نشستی که برگزار شد پس از بررسی و بحث علل عدم توسعه پوشش بیمه‌ای محصولات زراعی و باغی پاییز به این نتیجه رسیدیم که مشکلات عمده و ساختاری موجود موجب گردیده که کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود بی‌انگیزه باشند.

 محمد زاهدی افزود: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد نحوه تعیین خسارت های وارده به باغات و مزارع توسط کارشناسان، میزان و هنگام پرداخت غرامت ها از سوی بیمه صندوق بیمه محصولات کشاورزی و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها از بزرگترین دلایل بی‌رغبتی کشاورزان به بیمه محصولات خود بوده است که رفع این مشکل و اتخاذ تدابیر و راهکارهای عملیاتی را می‌طلبد.

وی ابراز کرد: نظر به اهمیت این موضوع، هر از چندگاه بخشنامه‌های مرتبط با بیمه‌های محصولات کشاورزی متناسب با شرایط کشور اصلاح و بهینه سازی می شود که ضرورت دارد مجریان این طرح نیز در ارائه خدمات خود و حمایت از کشاورزان مصمم تر عمل کنند تا زمینه‌های تشویق و هدایت آنان به سمت و سوی بیمه محصولات را فراهم آورند.

زاهدی خاطر نشان ساخت: در این جلسه مقرر شد تمامی شهرستان‌های استان با نهایت امکانات و ظرفیت‌های قانونیِ در اختیار، به تسهیل امور و از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه بیمه محصولات کشاورزی بپردازند تا رضایت بهره‌برداران کشاورزان را جلب کنند.

 به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی تاکنون ۲۰ درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی و ۱۰ درصد باغات استان تحت پوشش صندوق حمایت از بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته که امید می‌رود با رفع تنگناهای موجود این رقم افزایش و ریسک تولید محصولات کشاورزی کاهش یابد.

 لازم به توضیح است در بخش محصولات زراعی، گندم دیم و آبی و در بخش باغات نیز انار بیشترین و بادام، گردو و انگور کمترین سطح تحت پوشش بیمه را به خود اختصاص داده‌اند.

این جلسه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و تمامی مدیران شهرستانی در ابتدا مشکلات و محدودیت‌های منطقه خود را عنوان کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید