Iranian Agriculture News Agency

در تحقیقی بر روی 10 شهر از 5 قاره جهان مشخص شد:

ارزش سالانه درختان در شهرهای بزرگ 500 میلیون دلار است

در شهرهای بزرگ که در حدود 10 درصد از جمعیت 7.5 میلیاردی جهان را در خود جای داده‌اند، درختان هر ساله با ارائه خدماتی همچون پاکسازی محیط زیست شهری و تبدیل شهرها به محیطی قابل زیست و دلپذیر، معادل 500 میلیون دلار به شهروندان سود می‌رسانند.

ارزش سالانه درختان در شهرهای بزرگ 500 میلیون دلار است

در شهرهای بزرگ که در حدود 10 درصد از جمعیت 7.5 میلیاردی جهان را در خود جای داده‌اند، درختان هر ساله با ارائه خدماتی همچون پاکسازی محیط زیست شهری و تبدیل شهرها به محیطی قابل زیست و دلپذیر، معادل 500 میلیون دلار به شهروندان سود می‌رسانند.

به گزارش ایانا از کالج علوم زیست محیطی و جنگلداری سانی در سیراکیوز نیویورک ، در مقاله‌ای که در مجله آنلاین Ecological Modelling به چاپ رسیده است، گروهی از محققان بین‌‎المللی گزارش دادند که در 10 کلانشهری که مورد مطالعه قرار داده‌اند، فواید اکوسیستم‌های دارای درخت، به‌طور متوسط سالانه به 505 میلیون دلار می‌رسد که معادل 1.2 میلیون دلار در هر کیلومتر مربع از درختان است. از منظر دیگر، این ارزش به‌طور سرانه 35 دلار به ازای هر یک از ساکنان این شهرهاست.

دکتر تئودور اندرنی، نویسنده ارشد مقاله این تحقیق، از کالج علوم زیست محیطی و جنگلداری در سیراکیوز نیویورک می‌گوید که ارزش خدمات درختان به سادگی و با کاشت تعداد بیشتری از آنها می‌تواند دو برابر شود.

اندرنی می‌گوید: " کلانشهرها می‌توانند این منافع را تا 85 درصد افزایش دهند؛ اگر درختان در تمام مناطق ممکن کاشته شوند، می‌توانند هوا و آب را تصفیه و از مصرف انرژی ساختمان‌ها کم کنند و ضمن فراهم کردن سرپناه و منبع تغذیه برای دیگر گونه‌ها، رفاه انسان‌ها را در محیط‌های شهری افزایش دهند " .

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

در این مطالعه، پوشش موجود و بالقوه درختان و سهم آن در خدمات به اکوسیستم‌ها در 10 کلانشهر در 5 قاره و زیست بوم ( مناطق بزرگ طبیعی پوشیده از گیاهان و حیوانات که یک زیستگاه بزرگ را تشکیل می‌دهد)، ارزیابی شده است. این شهرها شامل پکن، بوئنوس آیرس، قاهره، استانبول، لندن، لوس آنجلس، مکزیکو سیتی، مسکو، بمبئی و توکیو بوده است.

محققان مزایای پوشش درختی را در کاهش آلودگی هوا، کنترل سیلاب‌ها و رانش زمین، کاهش هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها و انتشار کربن بر آورد کردند. به گفته دکتر اندری: " درختان مزایای مستقیم و غیر مستقیمی در خنک کردن ساختمان‌ها و کاهش مشکلات مردم در شرایط وقوع امواج گرمایی دارند. مزایای مستقیم شامل سایه درختان است که مناطق شهری را خنک تر می‌کند؛ از جمله مزایای غیر مستقیم، می‌توان تبخیر روان آب ها را نام برد که هوای داغ را به هوای خنک‌تر تبدیل می‌کند " .

درختان شهری، خدماتی ارائه می‌کنند که بیشتر مردم از آن ناآگاهند از جمله حذف ریز ذرات معلق در هوا که برای سیستم تنفسی انسان خطرناک است و توسط برگ‌ها جذب می‌شوند؛ صرفه‌جویی در انرژی با خنک کردن و عایق سازی در برابر نور آفتاب تابستانی و بادهای سرد زمستانی و تجزیه کربن که در هنگام جذب و ذخیره سازی دی اکسید کربن و همراه با کاهش اثرات تغییرات اقلیمی انجام می‌شود.

پروفسور سرجیو اولگیاتی از دانشگاه پارتنوپ در ناپل ایتالیا می‌گوید: " این نتایج در مقیاس وسیع‌تر سیستم‌های اجتماعی- اقتصادی، گواهی است بر اینکه طبیعت با در اختیار گذاردن خدمات اکوسیستمی خود به رایگان، تا چه میزان از آسایش فردی و اجتماعی ما حمایت می‌کند. آگاهی عمیق‌تر از ارزش اقتصادی خدمات رایگانی که طبیعت در اختیار ما می‌گذارد، می‌تواند اراده ما را برای صرف کوشش و هزینه در جهت حفاظت از سرمایه طبیعی و استفاده صحیح از آن به گونه‌ای که ثروت اجتماعی، ثبات اقتصادی و رفاه نیز افزایش یابد مستحکم‌تر سازد. به دنبال این تحقیق مشترک، ما در دانشگاه خود یک آزمایشگاه رفاه شهری تاسیس کرده‌ایم که محققان و سهامداران محلی به‌طور مشترک آن را اداره می‌کنند " .

ترجمه: محسن حدادی

L-960622-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید