Iranian Agriculture News Agency

محقق ایرانی در استرالیا راه حل تازه‌ای برای معضل ته سیگارها ابداع کرد

سالانه چند هزار میلیارد سیگار در جهان تولید می‌شود. ته سیگارهایی که در طبیعت یا محیط‌های شهری رها می‌شوند، برای محیط زیست سمی هستند. به تازگی محققان راه حل تازه‌ای برای کاهش این معضل یافته‌اند.

محقق ایرانی در استرالیا راه حل تازه‌ای برای معضل ته سیگارها ابداع کرد

سالانه چند هزار میلیارد سیگار در جهان تولید می‌شود. ته سیگارهایی که در طبیعت یا محیط‌های شهری رها می‌شوند، برای محیط زیست سمی هستند. به تازگی محققان راه حل تازه‌ای برای کاهش این معضل یافته‌اند.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی ، سالانه میلیاردها ته سیگار در سراسر جهان تولید می‌شود که بخش عمده آن در محیط زیست دفع می‌شود. سال ها به طول می‌انجامد تا ته سیگار تجزیه شود و در این مدت، مواد سمی آنها به نهرها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها وارد می‌شود.

اکنون گروهی از محققان در دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا به سرپرستی دکتر عباس مهاجرانی، ثابت کرده‌اند که آسفالت ترکیب شده با ته سیگار می‌تواند در ترافیک سنگین عملکرد بهتری داشته باشد و همچنین تولید گرما را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که این محصول نه تنها می‌تواند معضل بزرگ تولید زباله را حل کند بلکه در کاهش تاثیر جزیره گرمایی که در شهرها رواج دارد، موثر باشد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مهاجرانی استاد ارشد در دانشکده مهندسی RMIT می‌گوید که سال‌ها مشتاق بوده راه حلی برای از بین بردن معضل زباله سیگار بیابد. وی می‌گوید: " من سال‌ها سعی می‌کردم روش‌های پایدار و عملی برای حل مشکل آلودگی ناشی از ته سیگار پیدا کنم. وی اضافه می‌کند: " در این تحقیق ما ته سیگارها را با قیر و واکس پارافین آغشته کردیم تا مواد شیمیایی را محبوس کنیم و جلوی هر گونه نشت آلودگی از آسفالت را بگیریم. برای تولید نمونه، ته سیگارهای فشرده شده با ترکیبی از آسفالت داغ ترکیب شدند. ته سیگارهای فشرده شده که در این تحقیق تولید شدند، مصالح ساختمانی جدیدی خواهد بود که می‌توان آن را در کاربردها و محصولات کمپوزیتی سبک وزن استفاده کرد. این تحقیق نشان می‌دهد که شما می‌توانید در حالی که طبیعت را از شر یک معضل آشغالی بزرگ نجات می‌دهید، یک ترکیب جدید برای مصالح ساختمانی نیز تولید کنید " .

در حدود 6 تریلیون سیگار در هر سال تولید می‌شود که منجر به تولید 1.2 میلیون تن زباله ته سیگار می‌شود. انتظار داریم به خاطر رشد جمعیت جهان، این ارقام تا سال 2025 در حدود 50 درصد افزایش یابد.

مهاجرانی همچنین همراه گروهی از محققان ، سال گذشته در پروژه‌ای دیگر ته سیگارها را در ساخت بلوک آجر به کار بردند. با این کار نه تنها از نشت مواد شیمیایی سمی به محیط زیست جلوگیری شد بلکه استحکام آجر نیز ارتقا یافت. به عبارت دیگر اضافه کردن ته سیگار به آجر، انرژی مورد نیاز برای پخت آجر را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و از سوی دیگر ویژگی عایق بودن این مصالح را می‌افزاید .

وی اضافه می‌کند: " فیلترهای سیگار طراحی شده‌اند تا صدها ماده شیمیایی سمی را جذب کنند و تنها راه برای کنترل این مواد شیمیایی بسته‌بندی موثر برای تولید ترکیبات سبک وزن یا ترکیب در آجرهای نسوز است " .

گزارش این پروژه که حاصل پنج سال تحقیق بوده، در مجله Construction and Building Materials به چاپ رسیده است.

ترجمه: محسن حدادی

L-960524-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید