Iranian Agriculture News Agency

نمایشگاه محصولات ارگانیک برزیل

تولید کنندگان، در این نمایشگاه که ماه گذشته در پایتخت برزیل برگزار شد، به بحث و تبادل نظر درباره چشم‌انداز صنعت ارگانیک و بررسی بهترین راه‌های ارتقای فرهنگ استفاده از این محصولات پرداختند.

نمایشگاه محصولات ارگانیک برزیل

تولید کنندگان، در این نمایشگاه که ماه گذشته در پایتخت برزیل برگزار شد، به بحث و تبادل نظر درباره چشم‌انداز صنعت ارگانیک و بررسی بهترین راه‌های ارتقای فرهنگ استفاده از این محصولات پرداختند.

به گزارش ایانا از یورومونیتور ، با افزایش علاقه عمومی به محصولات ارگانیک، تولید کنندگان و صاحبان صنعت ارگانیک امسال از 7 تا 10 ژوئن در نمایشگاه " Bio Brazil Fair " در سائوپائولو گرد هم آمدند. شرکت کنندگان که شامل تولید کنندگان برزیلی وتولید کنندگانی از دیگر کشورها بودند با هدف نهادینه کردن فرهنگ ارگانیک و ورود آن به سبک زندگی سالم، در این رویداد شرکت کردند.

این رویداد، در واقع گردهمایی تولید کنندگان، شرکا و مشتریان بود، تولید کنندگان، اطلاعاتی درباره صنعت لوازم آرایشی ارگانیک ارائه کردند. علاوه بر این سخنرانان درباره فرصت‌ها و چالش‌های اصلی این صنعت سخنرانی کردند.

آیا اطلاع‌رسانی درباره صنعت ارگانیک به اهداف خود رسیده است؟

موضوع اطلاع رسانی و آموزش از موضوعات اصلی مطرح شده در این نشست‌ها بود. تعداد زیادی از مصرف کنندگان هستند که اصلا نمی‌دانند معنای ارگانیک چیست و از این رو توجهی به این موضوع ندارند. ضروری است که تولیدکنندگان و سازمان‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند تا مصرف کنندگان بیشتر آگاه شوند. در همین باره دنیس گودینیو مدیر اطلاع رسانی فدراسیون بین‌المللی جنبش‌های کشاورزی ارگانیک ( IFOAM ) می‌گوید اطلاع‌رسانی در زمینه محصولات ارگانیک به اهداف خود نرسیده است. او در این باره صحبت کرد که چگونه کمپین‌هایی که از منظر احساسی با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کردند به نتایج بهتری رسیدند.

یک نمونه خوب از این مساله کمپینی است که با همکاری موسسه تحقیقات زیست محیطی سوئد، توسط فروشگاه ‌ای زنجیره‌ای انجام شد. آنها با همکاری یکدیگر، ویدئویی با نام "تاثیر ارگانیک" منتشر کردند که آزمایشی را که به مدت سه هفته بر روی یک خانواده 5 نفره انجام شده بود، نشان می داد. این خانواده قبلا از رژیم غیر ارگانیک و سنتی پیروی می‌کردند چون از نظر هزینه برای آنها مناسب بود اما برای دو هفته به رژیم ارگانیک روی آوردند و آزمایش ادرار دادند.این ویدئو بر اساس نتایج این مطالعه بود که نشان می‌داد پیش از روی آوردن به رژیم ارگانیک، در ادرار آنها آفت کش‌ها، قارچ کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی کشاورزی دیده می‌شد اما پس از خوردن مواد ارگانیک، بیشتر این مواد شیمیایی دیگر وجود نداشتند. این نوع کمپین‌ها از منظر شخصی و احساسی با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار می‌کند و قطعا بر روی تصمیم آنها برای خرید مواد غذایی تاثیر دارد.

شرکت Nature and More که تولید کننده میوه‌های ارگانیک در اروپاست نیز نخستین کمپین خود را با شعار "شفافیت واقعی هزینه‌ها" آغاز کرد. یکی از شعارهای این کمپین "گلابی ارگانیک بخرید و سه متر مکعب خاک حاصلخیز را نجات دهید" در سوپرمارکت ها به چشم می‌خورد.

هر دوی این مثال‌ها حوزه‌هایی را که تولیدکنندگان می‌توانند با موفقیت با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنند را نشان می‌دهد: موضوع سلامت و نیز مسئولیت‌های اجتماعی و زیست محیطی. مصرف‌کنندگان به دنبال عبارت‌هایی مثل "کاملا طبیعی"، "بدون مواد شیمیایی" و "بدون رنگ و نگهدارنده مصنوعی" در برچسب مواد غذایی می‌شوند. به علاوه مصرف‌کنندگان می‌خواهند پول بیشتری بپردازند تا شرکت‌هایی را که دغدغه خود برای افزایش رفاه کارکنان، پیشرفت جامعه، پایداری محیط زیست و حقوق بشر را ثابت کرده‌اند، حمایت کنند.

در مجموع، بهترین راه برای برقراری ارتباط با مصرف کننده از طریق پیام‌های ساده‌ای است که علمی و همراه با ذکر مثال، نمادهای بصری و توصیه‌های عملی باشد.

صنعت ارگانیک رو به پیشرفت است

دومین حوزه ای‌که در این نمایشگاه به آن توجه شد، فرصت‌های رشد و آینده صنعت ارگانیک بود. بخش عمده صنعت ارگانیک بر کشورهای توسعه یافته، عمدتا کشورهای آمریکای شمالی و غرب اروپا تمرکز دارد. این امر به این دلیل است مصرف‌کنندگان در کشورهای به لحاظ اقتصادی پیشرفته در وضعیت مالی بهتری هستند که تفاوت قیمت بین محصولات ارگانیک و تولیدات معمولی را پرداخت کنند.

کشورهای نوظهور نیز در این عرصه گام‌هایی برداشته‌اند و برآورد می‌شود که در سال های آینده رشد مثبتی داشته باشند، به‌ویژه چین به خاطر معضلاتی که در گذشته در زمینه صنعت غذایی داشته، به بازار نوظهور مهمی در زمینه محصولات ارگانیک تبدیل شده است.

در واقع، امنیت غذایی یکی دیگر از انگیزه‌های بازار برای صنعت ارگانیک است که در کنار دغدغه‌های مربوط به سلامت و مسئولیت‌های زیست‌محیطی مطرح است. اما افزایش کانال‌های توزیع این محصولات نیز مهم است. بیشتر خرده فروشان با شبکه‌های توزیع یکپارچه ارتباط دارند؛ سوپرمارکت‌های سنتی، خرده فروشی محصولات ارگانیک را آغاز کرده‌اند؛ در زمینه برچسب‌گذاری محصولات ارگانیک پیشرفت‌های زیادی دیده می‌شود و تعداد زیادی از کارخانجات از طریق ادغام با شرکت‌های تولید کننده محصولات ارگانیک وارد این عرصه شده‌اند، نمونه روشن آن، کارخانه دنون است که شرکت Whitewave را خریداری کرده است. رویکرد ارگانیک، همچنین در زمینه کترینگ و خدمات غذایی هم دیده می‌شود، شرکت‌هایی مثل مک دونالد در غذاهای خود از برخی مواد ارگانیک استفاده می‌کنند.

افزایش تقاضا برای محصولات ارگانیک به رشد و توسعه این صنعت در آینده منجر خواهد شد و این احتمال وجود دارد که در برخی مواقع، به‌ویژه در آمریکای شمالی که بزرگ‌ترین بازار ارگانیک در جهان است، تقاضا ازعرضه پیشی بگیرد.

ترجمه: محسن حدادی

L-960420-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید