Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به ایانا مطرح کرد:

ورود زه‌آب‌های نیشکر به تالاب هورالعظیم، فرآیندی طبیعی است

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ورود زه‌آب‌های کشاورزی و مجموعه‌های تولید نیشکر به تالاب هورالعظیم، فرآیندی طبیعی است.

ورود زه‌آب‌های نیشکر به تالاب هورالعظیم، فرآیندی طبیعی است

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ورود زه‌آب‌های کشاورزی و مجموعه‌های تولید نیشکر به تالاب هورالعظیم، فرآیندی طبیعی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود باقرزاده کریمی در نشستی خبری که به مناسب هفته محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، درباره دلیل ورود زه‌آبهای نیشکر به تالاب هورالعظیم ابتدا به تشریح وضعیت طبیعی منطقه پرداخت.

وی افزود: رودخانه کرخه به شدت آزادگان که می‌رسد و وارد پهنه دشت می‌شود، یک بخشی از آب این رودخانه در جریان‌های سیلابی خود را به تالاب می‌رساند.

باقرزاده ادامه داد: آب کرخه که وارد دشت آزادگان می‌شود، توسط اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و زه‌آب‌های کشاورزی خواه و ناخواه وارد هورالعظیم می‌شود.

وی گفت: به طور طبیعی روند ورود زه‌آب‌های کشاورزی به تالاب این منطقه اتفاق می‌افتد. در گذشته بعضی زه‌آبهای کشت و صنعت‌ها، به دلیل مشکل شوری برای تالاب مضر بودند که این مشکل امروز رفع شده است. کشت و صنعت‌ها باید برای کشت نیشکر خاک را آب شویی کنند. 20 سال قبل این کار انجام می‌شد و در سال 1380 نیز سازمان حفاظت محیط زیست با ورود زه‌آب‌های نیشکر به تالاب، مخالف کرد.

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در گذشته زه‌آب‌ها ،شوری بالای 20 هزار داشت و بسیار مخرب بود اما در حال حاضر این شوری به زیر هشت تا 10 هزار رسیده است. حضور پرندگان مهاجر و غیره در تالاب هورالعظیم نشان می‌دهد که آب غیر عادی وارد این تالاب نمی‌شود و وضعیت آن مطلوب است.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با ورود زه‌آب‌های آلوده به سموم آفات نباتی به تالاب‌ها مخالف است. زیرا آنها آثار مخرب در چرخه حیات تالاب ایجاد می‌کنند.

باقرزاده همچنین پیشنهاد داد که زه‌آبهای کشاورزی در خوزستان قبل از ورود به خلیج فارس یا تالاب هورالعظیم طی عملیات مهندسی در تالاب‌های مصنوعی جمع شوند، تا شوری آنها را کاسته شود و آب با کیفیت‌تری به تالاب‌های طبیعی برسد. وی گفت: در خوزستان مسئله مرطوب بودن اراضی برای ما خیلی مهم است.

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره ورود فاضلاب به دریاچه ارومیه و کنترل‌های سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با خروجی تصفیه‌خانه‌خها به ایانا گفت: بر اساس مصوبات ستاد احیا، قرار بود که تمام آب‌های منطقه را به سمت دریاچه ارومیه هدایت کنیم. فاضلاب‌ها نیز منابع آبی موجود در منطقه بودند. این فاضلاب‌ها توسط ما کنترل می‌شود و اطمینان می‌دهیم که آب حاصل از تصفیه فاضلاب در حد استاندارد است.

وی همچنین متوقف شدن روند نزولی آب دریاچه ارومیه را نشان دهنده تثبیت وضعیت این دریاچه اعلام کرد و تعیین زمان 10 سال برای احیای این دریاچه را ناکافی دانست.

به گفته باقرزاده تراز دریاچه ارومیه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته چند سانتیمتر کمتر است اما این کاهش‌ها اهمیت نداشته و ممکن است با بارش باران یا برف در ادامه سال آبی جبران شود.

وی افزود: تعیین سهم دولت و طبیعت در احیای دریاچه ارومیه کار دشواری است و نمی‌توان به سادگی در این رابطه اظهار نظر کرد.

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: به عنوان یک کارشناس تالاب که 20 سال است در تالاب کار می‌کنم، فرصت خوبی در کشور برای احیای تالاب‌ها ایجاد شده است. این نخستین باری است که اراده دولت و مجلس به صورت همسو بر احیای تالاب‌ها متمرکز شده است.

وی همچنین ساخت ورزشگاه در حاشیه تالاب انزلی را تکذیب کرد و مخالفت این سازمان با ساخت ورزشگاه در حریم تالاب را اعلام کرد.

باقرزاده کریمی درباره فهرست مونترو نیز گفت: در سال 1996 در ششمین اجلاس جهانی تالاب‌ها در مونتروی سوئیس کشورهای متعهد با توجه به گذشت دو دهه از عمر کنوانسیون رامسر، به صورت داوطلبانه نام تالاب‌هایی را که در آنها تغییرات اکولوژیک رخ داده است، اعلام کردند.

وی افزود: قرارشد تغییرات اکولوژی تالاب‌ها بررسی و اعلام شود چون این تغییرات می‌توانند کارکرد تالاب‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. در این اجلاس ایران هفت تالاب خود را معرفی کرد. در سال‌های اخیر تلاش کردیم این تالاب‌ها را از شرایط نامساعد خارج کنیم. تالاب انزلی، بختگان، هامون و یادگارلو از جمله این تالاب‌ها هستند./

L-960317-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید