Iranian Agriculture News Agency

اعلام آمادگی برای همکاری در راستای توسعه گردشگری پایدار

معاون محیط های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی این سازمان را برای توسعه گردشگری پایدار در طبیعت اعلام کرد.

اعلام آمادگی برای همکاری در راستای توسعه گردشگری پایدار

معاون محیط های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی این سازمان را برای توسعه گردشگری پایدار در طبیعت اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، فرهاد دبیری معاون محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی که در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، بر مشارکت سازمان‌های حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور توسعه گردشگری پایدار در کشور تاکید کرد.

وی افزود: سازمان محیط زیست زمینه مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و جوامع بومی را برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار مناطق حفاظت شده فراهم آورده است. در این مناطق گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گردشگری در منطقه حفاظت شده روچو و پارک ملی خبر را به خاطر شرایط و قدمت این پیشنهاد، مورد توجه بیشتر قرار دادیم.

دبیری ادامه داد: در این مناطق مطالعات انجام شد و منجر به عقدقرارداد با بخش خصوصی شد. سازمان محیط زیست آمادگی دارد درباره سایر مناطق نیز حفاظت شده نیز این همکاری را با علاقمندان داشته باشد.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، گفت: امسال سازمان ملل واژه گردشگری پایدار را در کنار تنوع زیستی قرار داده است این دو واژه با یکدیگر عجین هستند.

به گفته دبیری اگر طبیعت‌گردی هوشمند، هدفمند و آگاهانه انجام شود، رابطه انسان و محیط به بقای طبیعت و تنوع زیستی منجر خواهد شد. ضمن آنکه توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورهای دارای برنامه برای اکوتوریسم را هم به همراه خواهد آورد.

وی یادآور شد: ایران جزء 20 کشور دارای تنوع زیستی بالاست. با وجود مشکلاتی که در حوزه حفاظت از تنوع زیستی وجود دارد، ما همچنان در منطقه وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سایر کشورها داریم. به دلیل محدودیت‌ها و مشکلاتی که در حوزه گردشگری داریم، و فراهم نبودن زیرساخت‌ها، هنوز گردشگری در ایران رونق نگرفته است اما دولت یازدهم و دوازدهم، برنامه‌های خود را بر توسعه گردشگری متمرکز کرده‌اند.

معاون محیط‌های طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گردشگری برای ما درآمدزایی مناسبی به همراه خواهد داشت. همان‌طور که در ترکیه و اسپانیا و دیگر کشورها برای آنها درآمد ایجاد کرده است.

وی با اشاره به جاذبه‌های طبیعی ایران، این محیط‌ها را دارای پتانسیل مناسب برای جذب گردشگر طبیعی اعلام کرد.

کمتر از یک درصد گردشگران جهان، جذب ایران می‌شوند

حمید گشتاسب میگونی معاون امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به اثرات گردشگری پایدار در حفظ و مدیریت منابع تجدید شونده، جامعه محلی را عنصر اصلی برای حفظ استمرار و تداوم گردشگری دانست.

وی افزود: در توسعه اکوتوریسم باید ارزش‌های فرهنگی و سنتی جوامع محلی مورد توجه قرار گیرد.

به گفته گشتاسب میگونی، اکوتوریسم حداقل 800 شاخه فرعی دارد و محصولات متفاوت و متنوعی در این حوزه قابل اشاره است. اما این نوع فعالیت در ایران هیچ‌گاه به عنوان یک فعالیت پایدار تلقی نشده است و آژانس‌های تخصصی که در رابطه با طبیعت‌گردی آموزش دیده و گردشگر را با هدف استفاده از طبیعت به مناطق هدف گردشگری می‌برند، در کشور شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: گردشگری در ایران یک ریشه تاریخی و فرهنگی دارد و با ادبیات مردم آمیخته شده است اما هنوز با طبیعت‌گردی و اکوتوریسم یک فاصله جدی داریم. در صورتی که واقعیت این است که سفرهای تاریخی و فرهنگی به صورت دوره‌ای و مقطعی است اما گردشگری طبیعی، به صورت متنوع و مستمر است زیرا در فصول مختلف قادر خواهید بود رنگ‌های متفاوت را تجربه کنید.

معاون امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پتانسیل ایجاد شغل در صنعت توریسم، گفت: هر گردشگر بین سه تا 6 شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌کند. با مشاغل خدماتی و تولیدی جذب هر گردشگر بین 9 تا 15 شغل برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بخش عمده منابع درآمدی بسیاری از کشورها از گردشگری یجاد می‌شود. بیش از پنج درصد درآمد ملی جهان به گردشگری اختصاص دارد. 80 درصد اشتغال‌زایی در آمریکا و اروپا مربوط به صنعت توریسم است و خاورمیانه 5.2 درصد از گردشگران دنیا را به خود جذب می‌کند. سهم ایران از این میزان گردشگر کمتر از یک درصد است. در چند سال اخیر فقط 2.2 درصد از گردشگران ما به دنبال اکوتوریسم بوده‌اند.

گشتاسب میگونی تاکید کرد: اعتقاد راسخ داریم که هدف گردشگری نباید فراموش شود. نباید با بهره‌برداری ناپایدار از طبیعت، تنوع زیستی خود را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: ما دروازه‌های مناطق حفاظت شده راباز کرده‌ایم. اعتقاد داریم اگر به مشارکت جامعه محلی توجه کنیم و برابر استانداردهای بین‌المللی درهای مناطق حفاظت شده را برای بهره‌برداری گردشگران باز کنیم، می‌توانیم ضریب حفاظت را افزایش دهیم.

معاون امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای بیش از 130 منطقه حفاظت شده برنامه داریم. این برنامه‌ها از پارک ملی خبر کرمان شروع شده است و در سایر مناطق حفاظت شده هم که گردشگری جزء اهداف آن به حساب می‌آید، اگر درخواستی باشد، بررسی می‌کنیم. علاقمندان برنامه‌های خود را ارایه دهند تا طی بررسی کارشناسانه امکان فعالیت برای افراد فراهم شود. ما به هماهنگی و اراده راسخی که در حال حاضر پیدا شده، نیاز داریم تا گردشگری به درستی در مناطق حفاظت شده اجرا شود./

L-960301-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید