Iranian Agriculture News Agency

اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی است/شعار امسال؛ تنوع زیستی و گردشگری پایدار

تنوع زیستی در سطح گونه و اکوسیستم، رکن مهمی در بسیاری از جنبه‌های گردشگری است. شعار روز جهانی تنوع زیستی سال 2017 ، تنوع زیستی و توریسم پایدار انتخاب شده است.

اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی است/شعار امسال؛ تنوع زیستی و گردشگری پایدار

تنوع زیستی در سطح گونه و اکوسیستم، رکن مهمی در بسیاری از جنبه‌های گردشگری است. شعار روز جهانی تنوع زیستی سال 2017 ، تنوع زیستی و توریسم پایدار انتخاب شده است.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، فرهاد دبیری معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روز اول خرداد ماه مصادف با 22 می روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است، گفت: سازمان ملل متحد در راستای افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسائل مربوط به تنوع زیستی، روز 22 می( اول خرداد) را به عنوان روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرده است .

و ی افزود: امسال نیز همچون سال‌های پیش، دوست داران و فعالان محیط زیست در سراسر جهان در تاریخ 22 می مقارن با اول خرداد، این روز را گرامی داشته و با برنامه‌های متنوع به استقبال این رویداد ارزشمند می‌روند .

دبیری با اعلام اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی در راستای شعار سال 2017 سازمان ملل که به عنوان سال بین‌المللی گردشگری پایدار تعیین شده، با عنوان "تنوع زیستی و توریسم پایدار" انتخاب شده است، بیان کرد: تنوع زیستی در سطح گونه و اکوسیستم، رکن مهمی در بسیاری از جنبه‌های گردشگری است .

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، شناخت اهمیت اقتصاد گردشگری از طریق مناظر جذاب و تنوع زیستی غنی زیربنای سیاسی و اقتصادی در حفاظت از تنوع زیستی است .

و ی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل مطروح شده ذیل کنوانسیون تنوع زیستی مستقیما در بخش گردشگری تاثیر می‌گذارد، افزود: بخش‌های توریستی که به طور صحیح مدیریت می شوند به طور قابل توجهی به کاهش تهدید، حفظ و یا افزایش جمعیت حیات وحش کلیدی و ارزشهای تنوع زیستی از طریق درآمد گردشگری کمک می کند .

دبیری با بیان اینکه موضوع توریسم به بسیاری از اهداف تنوع زیستی آیچی مرتبط است بیان کرد: برای برخی از اهداف همانند اهداف 5، 8، 9، 10 و 12 تاکید بر اطمینان از کنترل و مدیریت برای کاهش تخریب تنوع زیستی از توریسم است .

وی ،برگزاری مراسم روز جهانی تنوع زیستی ذیل این عنوان، فرصتی را جهت ارتقای آگاهی و اقدام نسبت به نقش مهم گردشگری پایدار دانست و گفت:این موضوع می تواند در کمک به رشد اقتصادی و حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی فراهم می‌آورد .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برگزاری مراسم روز جهانی تنوع زیستی فرصت منحصر به فردی را برای کمک به ابتکارات در حال انجام مانند برنامه گردشگری پایدار در چارچوب 10ساله برنامه مصرف پایدار و الگوهای تولید و ترویج دستورالعمل کنوانسیون در تنوع زیستی و توسعه گردشگری فراهم می¬کند .

دبیری، برگزاری مسابقات نقاشی و عکاسی، مجسمه سازی با موضوع تنوع زیستی، دعوت از نقاشان جهت نقاشی نمادهای گیاهی و جانوری کشور، دعوت از سازمان‌های مردم نهاد به‌منظور ارائه برنامه‌هایی بامحوریت تنوع زیستی، برگزاری جشنواره در محل موزه های تنوع زیستی، پخش فیلم‌های مرتبط با اطلاع رسانی تنوع زیستی، استفاده از بنرها با مطالب مربوط به موضوع تنوع زیستی در سطح پارک ها یا مراکز بازدیدکنندگان، به صدا درآوردن زنگ تنوع زیستی در موزه تنوع زیستی ، برگزاری برنامه‌های پاکسازی( جنگل، ساحل وفضاهای سبز...) برگزاری مسابقه دوچرخه سواری، کاشت درخت یادبود سالانه روز تنوع زیستی، قدردانی از محیط بانان و فعالان این حوزه از جمله مهمترین برنامه‌های ادارت کل حفاظت محیط زیست استان‌ها در گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی برشمرد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید