Iranian Agriculture News Agency

سه گونه از هفت گونه در معرض خطر انقراض در لرستان قرار دارند

ابلاغ برنامه‌های حفاظتی غاز پیشانی سفید، خرس قهوه‌ای و سمندر لرستانی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سه گونه از هفت گونه در معرض خطر انقراض کشور در لرستان واقع شده است، از ابلاغ برنامه‌های حفاظتی برای غاز پیشانی سفید، خرس قهوه‌ای و سمندر لرستانی خبرداد.

ابلاغ برنامه‌های حفاظتی غاز پیشانی سفید، خرس قهوه‌ای و سمندر لرستانی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سه گونه از هفت گونه در معرض خطر انقراض کشور در لرستان واقع شده است، از ابلاغ برنامه‌های حفاظتی برای غاز پیشانی سفید، خرس قهوه‌ای و سمندر لرستانی خبرداد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان معصومه ابتکار گفت: اواخر سال گذشته براساس مطالعات انجام شده برنامه‌های مدیریت و حفاظت از حیات وحش را برای استانداران ابلاغ کردیم که این برنامه‌ها در لرستان برای سه گونه غاز پیشانی سفید، خرس قهوه ای و سمندر لرستانی تدوین و ابلاغ شده‌اند .

وی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم افتتاح پنج ایستگاه محیط بانی در جمع خبرنگاران افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای هفت گونه در معرض تهدید کشور برنامه‌های علمی تنظیم کرده است که سه گونه آنها در لرستان هستند .

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: امید است این برنامه‌ها به شورای برنامه‌ریزی استا‌ن‌ها بیایند تا علاوه بر برنامه‌ریزی برای حفاظت از این گونه‌های ارزشمند، اقدام لازم برای آموزش و معرفی آنها برای جذب گردشگران و علاقه‌مندان انجام شود .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری را نیازمند مشارکت تمام دستگاه‌ها و مردم دانست و افزود: امید است در سایه این همکاری پناهگاه زیستی مناسبی برای گونه‌های ارزشمند حیات وحش داشته باشیم .

وی با اشاره به بهره‌برداری یا بازسازی پاسگاه‌های محیط بانی لرستان گفت: 20 میلیارد ریال برای این کارها هزینه شده است که یکی از این پاسگاه‌ها برای حفاظت از تالاب‌های پلدختر در این شهرستان احداث شده است .

ابتکار افزود: تالاب‌های پلدختر ارزش فراوانی از نظر تنوع گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری دارند و پرندگان مهاجر به این تالاب‌ها مهاجرت می‌کنند

وی وجود محیط‌های ارزشمند طبیعی را از ظرفیت‌های لرستان دانست و گفت: با توجه به تغییرات زمین شناسی در محل تالاب‌های پلدختر مناظر زیبایی ایجاد شده و این محل به ژئوپارک بسیار زیبایی تبدیل شده است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای حفظ تالاب‌ها و دیگر اماکن طبیعی لرستان افزود: بهره‌برداری از پاسگاه محیط بانی پلدختر گام مهمی برای اجرای طرح‌های طبیعت‌گردی و برنامه‌های حفاظتی و حفظ این اماکن است .

وی با بیان اینکه این طرح‌ها باید با مشارکت مردم و جوامع بومی اجرا شوند، باید از این ثروت خدادادی برای تولید و اشتغال در حوزه‌هایی مانند گردشگری طبیعی استفاده کنیم .

ابتکار درباره الحاق تالاب‌های پلدختر به کنوانسیون رامسر گفت: در حال تکمیل مطالعات این کار هستیم و باید گام به گام جلو برویم.

افتتاح ۵ پاسگاه محیط‌بانی در لرستان با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست

روز پنجشبنه در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست پنج پاسگاه حفاظت محیط زیست به‌صورت همزمان در لرستان افتتاح شد. هزینه احداث این ایستگاه‌ها ۲۰ میلیارد ریال بود. پنج ایستگاه شامل پاسگاه محیط‌بانی چم‌تکله، تالاب پلدختر، سفیدکوه ازنا، یافته‌کوه و پاسگاه محیط‌بانی سیار چاه‌های هرور است .

به گفته فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست لرستان ، احداث این پاسگاه‌ها باعث ارتقای سطح حفاظت حیات وحش می‌شود و زیستگاه‌های این مناطق به صورت بهتری مدیریت خواهند شد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان مساحت تالاب‌های پلدختر را ۲۴ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: هم اکنون پرونده ارتقای مدیریت این مناطق آماده ارائه طرح است .

عملیات اجرایی مجتمع 6 هکتاری پرورش ماهی پلدختر آغاز شد

همچنین در مراسمی با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات اجرایی مجتمع پرورش ماهی پلدختر آغاز شد .

مدیر مجتمع پرورش ماهی روستای چم گز در این آیین گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت 6 هکتار با 890 دهنه استخر پرورش ماهی با ظرفیت سالانه 600 تن گوشت و 25 تن خاویار احداث می شود .

رضا جباری افزود: برای احداث و بهره برداری از مجتمع پرورش ماهی روستای چم گز پلدخترمبلغ 880 میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود .

وی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح برای 89 نفر به طور مستقیم و 200 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید