Iranian Agriculture News Agency

وقوع سیل در ایران 2.5 برابر شد

رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران گفت: در اثر فرسایش جنگل‌ها، تعداد سیل‌ها از 202 مورد در دهه 40 خورشیدی، در دهه شصت به 349 سیل رسید. این رقم در دهه هفتاد 481 سیل و در دهه هشتاد نیز بیش از 500 سیل در سال بوده‌است.

وقوع سیل در ایران 2.5 برابر شد

رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران گفت: در اثر فرسایش جنگل‌ها، تعداد سیل‌ها از 202 مورد در دهه 40 خورشیدی، در دهه شصت به 349 سیل رسید. این رقم در دهه هفتاد 481 سیل و در دهه هشتاد نیز بیش از 500 سیل در سال بوده‌است.

به گزارش ایانا، محمد حسین شریعتمدار در بیست و هشتمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در دنیا 4 تن در هکتار و در ایران 16 تن در هکتار است، به وضعیت بحران آب در ایران اشاره کرد.

وی افزود: از برنامه‌ریزی کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران برای دستیابی به راه‌حل‌های فوری در این زمینه خبر داد و خواستار همکاری و تعامل سایر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی با این کمیسیون برای کمک به حل بحران آب شد.

وی در ادامه این نشست، به ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این کمیسیون پرداخت. رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران در این جلسه، از تشکیل کارگروه اجرایی اقتصاد سبز در اتاق ایران با حضور نمایندگان چند وزارتخانه مرتبط خبر داد و گفت: اولین گام در این راستا تهیه طرح مدیریت سبز در ساختمان اتاق ایران با هدف بهینه کردن مصرف انرژی (برق، گاز)، آب، کاغذ و زباله بود که به اجرا گذاشته شد .

وی همچنین با اشاره به نشست اواخر سال گذشته نمایندگان بخش خصوصی در اتاق ایران با رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه مشترک اتاق ایران و این سازمان خبر داد. رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران، افزود: تهیه و تدوین نقشه راه و همچنین بررسی مسائل کلان زیست محیطی کشور و همکاری‌های دو نهاد برای پیشنهاد قوانین و یا اصلاح قوانین موجود از وظایف اصلی کمیسیون مشترک اتاق ایران و سازمان حفاظت محیط زیست است. وی در ادامه به برخی مخاطرات محیط‌زی اسداله قره‌خانی ستی در کشور اشاره کرد و گفت: ایران جزو 10 کشور نخست پرمصرف ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در جهان است و بر اساس آمار، هر خانواده ایرانی به طور متوسط روزانه سه کیسه پلاستیکی وارد چرخه مصرف می‌کند. به گفته وی، بر اساس آمارهای جهانی روزانه 3.5 میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران از این تولید به 40 هزار تن در روز می‌رسد که این میزان 1.15 درصد تولید زباله جهان است .

در این نشست رییس کمیسیون آب، محیط زیست و اقتصاد سبز اتاق ایران از بی‌توجهی به محیط زیست در سال‌ها و دهه‌های متمادی در کشور گفت و آماری ارائه کرد که نشان‌دهنده سهم بالای کشور ما در آلایندگی و البته کم‌توجهی به حفظ خاک و جنگل‌هاست .

علاقمندی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نو

در ادامه این نشست، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این نشست در خصوص مواضع مجلس در رابطه با محیط زیست و حفظ آن، توضیحاتی داد .

حمیدرضا صالحی نایب‌رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران نیز به وضعیت اقتصادی صنعت برق اشاره کرد و گفت: بر اساس تصمیم دولت، مقرر شده بود که امسال از محل درآمد وزارت نیرو، برداشتی برای تخصیص به یارانه‌های نقدی، صورت نگیرد اما طی هشت ماه سال جاری نزدیک به 1000 میلیارد تومان باید از طرف دولت به وزارت نیرو بازگردانده می‌شد که این اتفاق هنوز نیفتاده است. به گفته وی، این در حالی است که وزارت نیرو با بحران پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران مواجه است .

صالحی در بخش دیگری از سخنانش به علاقمندی شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در انرژ‌های نو در ایران اشاره کرد و افزود: شرکت‌های خارجی متعددی برای انجام مذاکرات در بخش انرژی‌های نو به ایران آمده‌اند اما خلاءهای قانونی در این بخش باعث شده که کشور نتواند از این ظرفیت به نفع خود استفاده کند .

عدم توجه به انرژی‌های نو در برنامه ششم

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران نیز طی سخنانی، از اینکه نظرات کارشناسی بخش ‌خصوصی و اتاق بازرگانی در حوزه انرژی، در سند برنامه ششم توسعه گنجانده نشده، ابراز نگرانی کرد. منصور معظمی افزود: نگاهی به احکام برنامه ششم نشان می‌دهد که به موضوعاتی مانند رگولاتوری و انرژی‌های نو کمتر پرداخته شده است. وی همچنین به استقبال بالای شرکت‌های بزرگ نفتی از سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، پیش از هر چیز نیاز به امنیت و ثبات دارند، بنابراین از هرگونه رفتار غیرمتعارف که باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود، باید در کشور اجتناب کرد. رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران افزود: اداره بنگاه‌ها و سازمان‌ها بدون نگاه و نگرش سیستمی امکان‌پذیر نیست و اداره کشور به جز نگاه بنگاهی است و باید مسوولیت جمعی در پیش گرفته شود. وی همچنین در رابطه با موضوع حفظ محیط زیست در کشور، تصریح کرد: در این زمینه به تغییر نگرش اذهان عمومی نسبت به محیط زیست نیاز داریم .

رتبه بالای ایران در تولید گاز گلخانه‌ای

علی شمس اردکانی نیز برای بیان یک مقدمه در ورود به بحث محیط زیست، به رتبه بالای ایران در میان کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل این اتفاق، بی‌توجهی وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت به اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید است. بر اساس این ماده قانونی، تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور می‌توانند به منظور صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها و کاهش هدر رفت، تلفات و هزینه‌ها، افزایش تولید کالاها و خدمات و سایر موارد مذکور در ماده (12) قانون که منجر به افزایش درآمد یا کاهش هزینه شود، در زمینه وظایف مصوب خود قراردادهای لازم را در چارچوب قوانین و مقررات با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی با اولویت بخش خصوصی یا تعاونی منعقد کرده و ترتیبی اتخاذ کنند که سرمایه‌گذاری صرفا از محل درآمد اضافی و یا صرفه‌جویی ایجاد شده بازپرداخت شود. شمس اردکانی در همین زمینه، بر ارائه راهکارها و پیشنهادهایی از سوی کمیسیون انرژی اتاق تهران برای اجرایی شده بخش ریالی ماده 12 قانون رفع موانع تولید شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید