Iranian Agriculture News Agency

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

از دیدگاه من آب از نان واجب‌تر است

نماینده فسا در مجلس معتقد است:« به نظر من باید بدانیم زمانی که در بحران هستیم، نباید به فکر خودکفایی در محصولات آب‌بر باشیم. از نظر کارشناسی باید در این خصوص تجدیدنظر کنیم. از دیدگاه من آب از نان واجب‌تر است.بنابراین اولویت ما با آب است.».

از دیدگاه من آب از نان واجب‌تر است

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «خبرگزاری ایانا» در خصوص تحریم‌ها و تأثیر آن بر بخش کشاورزی ایران، گفت: «وقتی مسائلی در سطح منطقه و بین‌الملل پیش می‌آید، طبیعی‌ست که در امنیت کشور نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. اما کمیسیون امنیت ملی تنها زمانی به مساله ورود می‌کند که امنیتی شده باشد.»

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سپس با اشاره به تهدیدهای غذایی کشور خواستار توسعه امکانات قرنطینه‌ای شد. اشاره او به این دلیل بود که بر اثر همین بی‌تفاوتی‌ها برخی محصولات وارد کشور شدند که با خود بیماری‌ها و آفت‌های مختلفی را وارد کشور کردند که از آن جمله می‌توان به ماهی تیلاپیا و آفت مگس سفید اشاره کرد.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه البته دشمن در تمام سطوح می‌تواند مسائل امنیتی را وارد کند، به تولیدات کشاورزی اصلاح ژنتیکی شده اشاره کرد و یکی از راه‌های آسیب به کشاورزی را تراریخته‌ها دانسته و گفت: «بحث ترا‌ریخته‌ها و تهاجم بیولوژیکی که ممکن است وجود داشته باشد از جمله مسایلی است که ممکن است به کشاورزی ما آسیب بزند چرا که در کشور ما قرنطینه خوبی هم نداریم، هر مسافری می‌تواند هر محصول، بذر یا میوه‌ای را وارد کشور کند و این بارها اتفاق افتاده که خسارت‌های زیادی به مزارع و باغ‌های ما واردشده است».

جمالی گفت: «با تمام این موارد تا به ما موضوعی امنیتی گزارش داده نشود، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مستقیم ورود پیدا نخواهد کرد.»

وی سپس درباره ابعاد امنیتی تأمین مواد غذایی گفت: «اگر به اثبات برسد که تأمین مواد غذایی موضوعی امنیتی است، حتماً ورود پیدا می‌کنیم، در غیر این صورت کمیسیون اقتصادی و کشاورزی به آن رسیدگی می‌کنند.»

اولویت ما با آب است نه خودکفایی در محصولات

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص خودکفایی در محصولات اساسی کشور تأکید کرد: «ابتدا باید خودکفایی در محصول را تعریف کرد. آیا می‌خواهیم در محصولی خودکفا شویم اما به قیمت گزاف؟ برای مثال ما در آب شرب برخی شهرها مشکل‌ داریم اما می‌بینیم یک سری محصولات آب‌بر کشت‌ می‌شود.»

جمالی تصریح کرد: «‌ دیدگاه‌ها در زمینه تعریف خودکفایی باید عوض شود. ما یک کالای استراتژیک همچون آب را برای به دست آوردن محصولاتی که استراتژیک نیستند از دست می‌دهیم. نزدیک به سیصد لیتر آب برای تولید یک کیلو هندوانه مصرف می‌شود و در آخر به قیمت خیلی پایین به فروش می‌رسد. البته این چرخه فقط به هندوانه ختم نمی‌شود. در برخی محصولات دیگر نیز این روند وجود دارد.»

وی با اشاره به بحران آب در کشور خاطرنشان کرد: « به نظر من باید بدانیم زمانی که در بحران هستیم، نباید به فکر خودکفایی در محصولات آب‌بر باشیم. از نظر کارشناسی باید در این خصوص تجدیدنظر کنیم. از دیدگاه من آب از نان واجب‌تر است.بنابراین اولویت ما با آب است.»

در ادامه دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به برداشت آب‌های زیرزمینی گفت: «در حال حاضر ما چاه‌هایی داریم که 550 متر عمق دارد. یعنی از جمله ذخایراستراتژیک آبی کشور است و از طرفی این آب دیگر کیفیت لازم را ندارد. این در حالی است که سایر کشورها از ذخایر استراتژیک‌شان بین 10 تا 20 درصد استفاده می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: « امروز نزدیک به 90 درصد از ذخایر استراتژیک کشور را استفاده کرده‌ایم و چیز زیادی به اتمام آنها باقی نمانده است. از سویی همین آب‌ها هم دارای نیترات و آمونیوم هستند که پیامدهای ناگوار زیستی خود را در آینده نشان خواهند داد.»

خرید تضمینی محصول نشان از اقتصاد ناسالم است

این نماینده مجلس سپس در خصوص «کارگروه سازگاری با کم‌آبی» که به ریاست وزیر نیرو در دولت تشکیل شد، تأکید کرد: «گرچه همه کارها به هم مرتبط هستند و همکاری‌های فرا بخشی لازم است، اما در کشور ما سازمان‌های مختلف بسیاری در یک کار دخیل می‌شوند و نتیجه این می‌شود که در پایان معلوم نیست کدام بخش مسئول است. از این رو باید یک بخش مسئول اصلی باشد و سایرین همکاری لازم را با بخش مربوطه انجام دهند.»

وی بابیان اینکه جهاد کشاورزی باید الگوی کشت را عوض کند و آن را ترویج دهد گفت: «اینکه در یک استان با ادامه کشت یک محصول نامناسب مقاومت وجود دارد و می‌گویند کشاورزی آن محصول سنت دیرینه ما و بومی استان ماست، دیدگاهی غلط است. اگر کشاورزی محصولات آب‌بر با آن شهر یا استان سازگار نیست، یا باید روش کشت در آن تغییر کند یا کشاورزی انجام نشود.»

جمالی همچین متذکر شد: «مشکل کم‌آبی به کشاورزی اختصاص پیدا نمی‌کند و سایر صنایع نیز باید به آن توجه کنند. اگر درجایی مشکل آب شرب وجود دارد، نباید صنعت فولاد و پتروشیمی راه‌اندازی شود.»

در ادامه این بحث نیز دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به خرید تضمینی برخی محصولات تأکید کرد: «ما باید به‌ مرور از خریدهای تضمینی جدا شویم تا بازار و تولیدکننده راه خودش را پیدا کند. تا چه زمانی می‌خواهیم همانند یک نوزاد آن‌ها را تغذیه کنیم. بالاخره باید بزرگ شوند. در کل دنیا شاید تنها یکی دو محصول استراتژیک باشد که با خرید تضمینی دولت در هر شرایطی حمایت می‌شوند. این‌که گفته می‌شود باید محصول کشاورزی خرید تضمینی شود نشان از اقتصاد ناسالم یک کشور است که باید برای آن فکر چاره بود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید