Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم اهواز در گلایه از وزارت نیرو مطرح کرد:

حق‌آبه و تاثیر منفی ریزگردها بر کشاورزی خوزستان

احیای کانون‌های نهال‌کاری شده ۳ تا ۴ سال صبر می‌خواهد

ایانا-سیاست و دیپلماسی: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در جوار کلان شهر اهواز ۳۴۵هزار هکتار از اراضی حاصل خیز به‌علت عدم توجه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و عدم تامین حق‌آبه مبدل به کانون‌های ریزگرد شده‌اند.

حق‌آبه و تاثیر منفی ریزگردها بر کشاورزی خوزستان

به گزارش «خبرگزاری ایانا» جواد کاظم نسب‌الباجی، در خصوص اثرات مخرب گرد و غبار و ریزگردها بر میزان برداشت محصولات کشاورزی، اظهار داشت: ریزگردها میهمانان ناخوانده‌ای هستند که از 13 سال پیش تاکنون در استان خوزستان و استان‌های هم‌جوار ورود کرده‌اند و عامل اصلی آنها منشا‌های داخلی و خارجی هستند که منشا داخلی تاثیر بیشتری دارد.

تبدیل 345هزار هکتار از اراضی حاصل‌خیز خوزستان به کانون ریزگردها

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جوار کلان شهر اهواز 345هزار هکتار از اراضی حاصل‌خیز به دلیل عدم توجه وزارت نیرو و عدم تامین حق‌آبه مبدل به کانون‌های ریزگرد شده‌اند، گفت: در حال حاضر عامل اصلی ریزگردها در استان خوزستان تالاب هورالعظیم و هور شادگان است که به‌علت بی‌توجهی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو حق‌آبه آنها نادیده گرفته شده است، وزارت نفت نیز بخشی از این تالاب‌ها را تحت عنوان صنعتی خشکانده است.

کاشت نهال برای مهار ریزگردها زمان‌بر است

نماینده مردم اهواز و باوی با اشاره به اینکه برای رهایی از این پدیده شوم در سال گذشته 100 میلیون دلار و در سال جاری 150 میلیون دلار تخصیص داده شد، ادامه داد: سال گذشته توسط وزارت جهاد  کشاورزی در بخشی از این اراضی برای مهار و احیای کانون‌ها، نهال‌کاری صورت گرفت اما نهال کاری 3 تا 4  سال زمان می‌برد .

حق آبه 600میلیون مترمکعبی استان خوزستان جهت مهار ریزگردها داده نشد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در جلسه با آقایان نوبخت، جهانگیری و کلانتری مقرر شد 600میلیون مترمکعب آب جهت مهار ریزگردها به استان خوزستان داده شود اما این اتفاق صورت نگرفت و مانند گذشته این مشکلات پابرجا هستند و حل اساسی صورت نگرفته است، عنوان کرد: ریزگردها تاثیرات مستقیمی بر اقتصاد، کشاورزی، امور اجتماعی، امنیت استان، مهاجرت نخبگان، بیکاری روز افزون، و تاثیر مستقیم بر صنایع دارد همچنین بر اثر ریزگردها در یک روز 700بشکه نفت نیز استخراج نشد.

بارش باران اسیدی در خوزستان به دلیل وجود فلرهای مشتعل

کاظم نسب با اشاره به اینکه جلوگیری از ریزگردها نیازمند عزم جدی و تامین نیاز مناطق به آب کافی است، ادامه داد: در حال حاضر با وجود فصل گرما در خوزستان شرجی بسیار سخت، گرما و ریزگردها وجود دارد و مردم راه فرار ندارند همچنین باران‌هایی که در این مناطق می‌بارد به دلیل فلر‌های نفتی مشتعل اسیدی هستند.

ریزگردها بر میزان برداشت محصولات کشاورزی تاثیر مستقیم منفی دارند

وی در خصوص تاثیر ریزگردها بر میزان برداشت محصولات کشاورزی، اظهار داشت: ریزگردها بر میزان برداشت محصولات کشاورزی تاثیر مستقیم منفی دارد و زمانی‌که بر روی محصول خرما می‌نشینند امراض خاص را به همراه دارد و آنها را غبار آلود می‌کند، این موضوع بر روی گندم و سیفی‌جات نیز تاثیر گذار است ریزگردها گیاه و ریشه گیاه را خفه می‌کنند و نمی‌توان محصول کافی را از مزارع و نخلستان‌ها برداشت کرد.

وزارت نفت بدون دریافت مجوز بخش‌های از هورالعظیم را خشک کرده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در مناطقی مانند تالاب هورالعظیم که نمادی بین‌المللی برای کشور محسوب می‌شود وزارت نفت بدون دریافت مجوزهای زیست‌محیطی بخش‌هایی را به‌منظور استخراج نفت خشک کرده است، خاطرنشان کرد: این تالاب زیستگاه جانوران و پرندگان مهاجر بود و خشک شدن آن امرار معیشت ساکنین آن مناطق را تهدید می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید