Iranian Agriculture News Agency

دهمرده در طرح سؤال از وزیر امور خارجه:

زندگی مردم سیستان در گرو دریافت حق‌آبه رودخانه هیرمند

ایانا-سیاست و دیپلماسی: نماینده مردم زابل و زهک در مجلس، محمدجواد ظریف را درباره اینکه چرا تاکنون برای دریافت حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدام جدی به عمل نیامده مورد سؤال قرار داد.

زندگی مردم سیستان در گرو دریافت حق‌آبه رودخانه هیرمند

به گزارش «ایانا»، حبیب‌الله دهمرده در نشست علنی امروز (یک‌شنبه، 16 اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سؤال از وزیر امور خارجه درباره اینکه «چرا تاکنون درباره حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده است»، گفت: با وجود اقدامات بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی، متأسفانه به دلیل عدم مدیریت فرصت‌ها و تهدیدها استان سیستان و بلوچستان به چنین سرنوشتی دچار شده است که حقیقتاً نه در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی است و نه مردم استان.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عمده فعالیت اقتصادی و معیشتی مردم سیستان به غلط بر مبنای فعالیت کشاورزی قرار گرفته است که این وابستگی 100 درصدی به منابع آبی به رودخانه هیرمند را منجر شده است و درنهایت استمرار آن طی دو دهه باعث خشک‌سالی و قرار گرفتن معیشت مردم منطقه در شرایط بسیار سخت و بحرانی شده است.

وی با بیان اینکه خشک‌سالی باعث مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان به نقاط دیگر کشور شده است، افزود: در سال زراعی 67 - 96 برای کشت، آبی رهاسازی شد، اما امسال دو درصد از آن آب رها شد به این معنی که 98 درصد کاهش داشته‌ایم.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم سیستان در یک سال گذشته نه‌تنها محصولی برنداشته‌اند بلکه بذر، دام و دار و ندار خود را دفن کرده‌اند، اضافه کرد: به عبارت دیگر همه چیز سوخته و بر باد رفته است و مردم در حیرانی مطلق منتظر حمایت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید