Iranian Agriculture News Agency

راه صادرات ادوات مکانیزه به کشورهای آفریقایی باز شد

راه‌اندازی خط تولید تراکتور ایرانی در غنا/ اختصاص 6000 هکتار از اراضی غنا برای کشت فراسرزمینی/ جذب 500 میلیارد تومانی از خط اعتباری شماره پنج مکانیزاسیون

در پی برگزاری ششمین دور کمیسیون مشترک ایران و غنا، تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه راه‌اندازی خط تولید و مونتاژ تراکتور ایرانی برای استفاده این کشور و سپس صادرات به کشورهای آفریقایی به انجام رسید.

راه‌اندازی خط تولید تراکتور ایرانی در غنا/ اختصاص 6000 هکتار از اراضی غنا برای کشت فراسرزمینی/ جذب 500 میلیارد تومانی از خط اعتباری شماره پنج مکانیزاسیون

در پی برگزاری ششمین دور کمیسیون مشترک ایران و غنا، تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه راه‌اندازی خط تولید و مونتاژ تراکتور ایرانی برای استفاده این کشور و سپس صادرات به کشورهای آفریقایی به انجام رسید.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از راه‌اندازی خط تولید تراکتور ایرانی در کشور غنا خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی کشت فراسرزمینی است که هدف آن تولید محصولاتی است که آب‌بری زیادی در کشور دارند.

کامبیز عباسی افزود: با استفاده از منابع آبی و خاکی سایر کشورها، امکان افزایش ضریب خوداتکایی در برخی محصولات استراتژیک وجود دارد و در این راستا در پی سفری که وزیر جهاد کشاورزی و هیأت همراه به کشور غنا داشته‌اند، مقرر شد در شش‌هزار هکتار از اراضی کشور غنا محصولات پرآب‌بر کشت شود.

وی بیان کرد: در بخش مکانیزاسیون نیز راه‌اندازی خط تولید و مونتاژ تراکتور و ماشین‌های کشاورزی در دستور کار قرار گرفت، زیرا ایران به‌عنوان یکی از نقاط محوری در حوزه مکانیزاسیون محسوب می‌شود که می‌تواند صادرکننده ادوات مکانیزه به کشورهای آفریقایی باشد.

عباسی ادامه داد: طرف غنایی علاقه‌مند به راه‌اندازی خط تولید تراکتور ایرانی است و در این زمینه مقرر شده است امکاناتی را فراهم آورد.


خوداتکایی در تولید 95 درصدی ادوات کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: با توجه به آنکه 95 درصد ادوات تولیدشده در کشور با تکیه بر دانش ایرانی تهیه و مونتاژ می‌شود، بنابراین امکان صادرات این ادوات فراهم است.

وی یادآور شد: هیأت ایرانی همراه در این سفر با جلسات مختلفی که با بخش خصوصی کشور غنا برگزار خواهند کرد، امکان‌سنجی‌های لازم و اقداماتی را که برای راه‌اندازی خط تولید تراکتور و سایر ادوات کشت نیاز است را فراهم خواهد آورد تا پس از انجام مقدمات اولیه، اقدامات لازم برای تولید ادوات کشاورزی در این کشور فراهم شده و علاوه بر آن امکان صادرات به کشورهای آفریقایی به‌وجود آید.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

عباسی با اعلام اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی برای بازار ماشین‌های کشاورزی به‌وجود آمده است، تأکید کرد: محصولات تولیدشده در کشور قابلیت صادرات به سایر کشورها را دارند و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر برخی ادوات همچون ماشین‌های خاص بخش باغبانی، زراعت برنج و تراکتورهای سنگین و برخی کمباین‌ها وارداتی است و وابستگی خیلی کمی در این بخش وجود دارد؛ بنابراین خوداتکایی 95 درصدی در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی حاصل شده که این امر نمادی از اقتصاد مقاومتی در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی است.

عباسی اظهار کرد: در حوزه تراکتورهای متوسط، سم‌پاش‌ها، بذرکارها، ادوات خاک‌ورز و... در کشور با تکثر عرضه‌کنندگان روبه‌رو هستیم که لازم است در این بخش بازارهای صادراتی مناسب را شناسایی کنیم تا بدین‌ترتیب علاوه بر آنکه ارزآوری مناسبی عاید کشور شود، قیمت ادوات تولیدشده نیز برای مصرف‌کنندگان داخلی کاهش یابد.


جذب 500 میلیارد تومانی از خط اعتباری شماره پنج مکانیزاسیون

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت خط اعتباری شماره پنج مکانیزاسیون نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 500 میلیارد تومان از اعتبارات خط اعتباری شماره پنج مکانیزاسیون جذب شده است و به‌دنبال آن هستیم که تا پایان سال جاری بتوانیم حداقل بیش از یک‌هزار و 200 میلیارد تومان جذب در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی را داشته باشیم.

وی بیان کرد: به‌دنبال تسهیل دستورالعمل‌های بانکی با شرایط و وضعیت مناسب برای بهره‌برداران بخش کشاورزی نیز هستیم تا تسهیلگری‌های مناسبی در این حوزه اتفاق بیفتد.

گفتنی است، ششمین دور کمیسیون مشترک ایران و غنا در آکرا پایتخت این کشور آفریقایی با امضای چهار سند همکاری و یادداشت تفاهم درباره این کمیسیون، نقشه‌برداری (ژوماتیک)، همکاری در حوزه ورزش و جوانان و کشت فراسرزمینی به امضا رسید و مقرر شد دور بعدی این کمیسیون در کشور ایران برگزار شود که کشت فراسرزمینی و ایجاد خط تولید ادوات مکانیزه همچون تراکتور ازجمله تفاهم‌نامه‌های بخش کشاورزی این کمیسیون محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است، بر اساس آمار موجود، در شرایط حاضر بیش از 250 هزار هکتار از اراضی کشورهای اطراف ازجمله قزاقستان، آذربایجان، تاجیکستان و... برای کشت فراسرزمینی در محصولاتی که برای کشور ما استراتژیک بوده و در عین حال پرآب‌بر است، به‌صورت قرارداد بلندمدت 30 تا 50 ساله یا مالکیت زمین توسط بخش خصوصی ایران در اختیار قرار گرفته است که رایزنی‌ها برای افزایش اراضی و کشورها در حال انجام است./

M-960830-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید