Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران:

100 هزار هکتار زمین کشاورزی مازندران نوسازی و مجهز به آبیاری نوین شد

مشکل ماندابی در ۱۵۰ هزار هکتار

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون ۵۸ هزار هکتار اراضی استان تحت پوشش طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی قرار گرفت و همچنین طرح سامانه نوین آبیاری در ۴۶ هزار هکتار باغات و اراضی زراعی استان اجرا شد.

100 هزار هکتار زمین کشاورزی مازندران نوسازی و مجهز به آبیاری نوین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، فرزین فرهادی به مناسبت بزرگداشت هفته خاک این رویداد فرهنگی را نهادینه کردن فرهنگ توجه به خاک و تبیین جایگاه ارزشمند آن به عنوان ثروت تجدیدناپذیر ملی به ویژه در بین نسل های آینده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این امر پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار سرزمین و افزایش کمی و کیفی غذا در کشور است، اظهار کرد: پس از اعلام موضوعات فرسایش خاک، تنوع زیستی خاک و آلودگی خاک به عنوان شعار روز جهانی خاک در سال های گذشته، امسال نیز این شعار تحت عنوان «کاهش شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک»  انتخاب شده است.

فرهادی درباره مشکلات اراضی قابل کشت در کشور گفت: وسعت اراضی قابل کشت کشور ۱۸.۵ میلیون هکتار است که ۸.۷ میلیون هکتار آن در آبخور سدها قرار دارد و به صورت سنتی آبیاری می شود و تنها ۹.۳ میلیون هکتار از این اراضی فاقد مواد آلی است و مابقی اراضی مرغوبیت و کیفیت لازم را ندارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: از این میزان اراضی کشاورزی، حدود ۴.۵ میلیون هکتار با خطر فرسایش و حدود ۴.۳ میلیون هکتار اراضی با مشکل شوری و قلیایی بودن روبروست.

وی اضافه کرد: حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون هکتار از اراضی هم مشکل زهکشی دارند که یکی از مشکلات بخش تولید است.

فرهادی بیان کرد: مشکل زهدار بودن اراضی کشاورزی بخصوص در ۱۵۰ هزار هکتار اراضی مناطق جلگه ای مازندران یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی خاک غنی و حاصلخیز کشاورزی استان است که باید برای توسعه بخش کشاورزی به این موضوع پرداخته شود.

این مسؤول ادامه داد: رفع محدودیت‌های ناشی از ماندابی اراضی کشاورزی نقش عمده ای در حفظ ساختار فیزیکوشیمیایی خاک زراعی و بارور تر کردن این خاک حاصلخیز استان دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: تاکنون در استان ۵۸ هزار هکتار اراضی تحت پوشش طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی که یکی از اصلی ترین راهکارهای گذر از کشاورزی سنتی به مدرن است قرار گرفته و همچنین طرح سامانه نوین آبیاری در ۴۶ هزار هکتار باغات و اراضی زراعی استان اجرا شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های زیربنایی و آب و خاک نقش بسزایی در حفظ بستر تولید و اقتصادی شدن کشاورزی استان دارد.

فرهادی اظهار کرد: محدودیت‌هایی در زمینه خاک کشاورزی استان وجود دارد، البته به دلایل مختلف با تهدیدات فزاینده‌ای در زمینه کشت روبرو هستیم که یکی از عمده ترین این تهدیدات زهدار بودن اراضی است.

وی ادامه داد: در جهاد کشاورزی اجرای طرح‌های آب و خاکی را با توجه به خاک هر منطقه در نظر داریم، مدیریت بهره‌وری خاک همواره مورد توجه است و به دقت در حال پیگیری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: بحث حریم و محدوده شهر و روستاها شرایط را کمی محدود می‌کند و گاهی حریم شهر و روستاها باعث ایجاد مشکلاتی برای اراضی کشاورزی و خاک‌های حاصلخیز می‌شود.

وی افزود: استفاده از خاک برای مصارفی به جز کشاورزی همچون تولید آجر یکی از مشکلاتی است که امنیت خاک را به خطر انداخته است.

فرهادی بیان کرد: برای محافظت از خاک نیاز به کمک بخش‌های مختلف است، مراکز علمی و دانشگاهی نیز در این زمینه می‌توانند کمک زیادی داشته باشند و به نگهداری خاک کمک کنند.

فرهادی تاکید کرد: موضوع تناسب اراضی و آنالیز خاک پیگیری شد تا در مصرف کود و سموم نیز به طور دقیقتری برنامه‌ریزی شود، امروز در حوضه پایاب سدهای مخزنی استان در جلگه مازندران اراضی خوبی وجود دارد، هر کدام از مناطق استان دارای خاکی خاص هستند و نیاز است بنا به نوع خاک برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند با تمام توان به کمک بیایند، همکاری و تعاملات سازمان جهاد کشاورزی با مراکز دانشگاهی باید گسترش یابد و تلاش داریم از تجربیات و علم دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی استفاده حداکثری شود تا مشکلات بخش کشاورزی کاهش یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید