Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

۲ میلیون تن برنج در کشور تولید می‌شود

فشار واردکنندگان به برای واردات برنج

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ میلیون تن برنج در کشور تولید شود و مصرف ما حدود ۳ میلیون تن است، گفت: از اول مرداد ماه تا پایان آبان ماه اجازه واردات برنج داده نشد و واردکنندگان همیشه فشار می‌آورند ولی وزارت جهاد کشاورزی محکم ایستاده است.

۲ میلیون تن برنج در کشور تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، علیرضا مهاجر در حاشیه بازدید از مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل با بیان اینکه یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه، پشتیبانی و کمک به کشت قراردادی است، گفت: برای اینکه کشاورزان در زمان کاشت، داشت و برداشت از حمایت لازم برخوردار شوند باید کشت قراردادی اجرا شود و معمولا محصولات صنعتی مانند کلزا، چغندرقند و پنبه در اولویت نخست قرار دارند و محصولاتی مثل برنج، گندم و جو که جزو محصولات اساسی هستند تحت پوشش کشاورزی قراردادی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال بتوانیم حدود یک میلیون هکتار اراضی کشور را از طریق کشاورزی قراردادی مدیریت کنیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حالت معمول کشاورزان در هنگام کشت به دلیل عدم تمکن مالی و نداشتن نقدینگی و یا مشکلاتی که در دریافت تسهیلات با آن مواجه هستند نمی‌توانند از کودهای پایه استفاده کنند و منجر به کاهش عملکرد می‌شود اما در کشاورزی قراردادی نهاده‌ها تامین و در ابتدای کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و بهای آن پس از برداشت محصول از کشاورزان اخذ می‌شود.

مهاجر ادامه داد: برنج در مازندران می‌تواند به صورت کشاورزی قراردادی کشت شود و از این طریق نشا و نهاده‌های لازم در اختیار کشاورزان قرار داده شود و بهای آن پس از تحویل محصول به کارخانه‌های طرف قرارداد کسر شود.

وی درباره واردات برنج گفت: از اول مرداد ماه تا پایان آبان ماه اجازه واردات برنج داده نشد و واردکنندگان همیشه فشار می‌آورند ولی وزارت جهاد کشاورزی محکم ایستاده است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ میلیون تن برنج تولید شود و مصرف ما حدود ۳ میلیون تن است و ما به دنبال افزایش عملکرد در شالیزارهای گیلان و مازندران هستیم تا نیاز به واردات کمتر شود.

مهاجر بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۳۵۰ هزار هکتار به کشت کلزا اختصاص یابد و بذر به اندازه کافی تامین شده و در اختیار استان‌ها قرار داده شده و هر کیلو دانه کلزا با قیمت تضمینی ۱۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید