Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی آمل خبر داد:

آبیاری تناوبی در 20 هزار هکتار شالیزار آمل/صرفه جویی 20 درصدی مصرف آب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل از آبیاری تناوبی در 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد

آبیاری تناوبی در 20 هزار هکتار شالیزار آمل/صرفه جویی 20 درصدی مصرف آب
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، سید حسین اسلامی با اشاره به آبیاری تناوبی در 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان آمل، گفت: امسال 39 هزار و 247 هکتار اراضی زراعی این شهرستان به کشت برنج اختصاص یافت.

وی بیان کرد: کمبود روز افزون منابع آبی ناشی از تغییر اقلیم و سرازیر شدن آن به بخش‌های دیگر مانند، شرب و صنعت، سبب کمتر شدن سهم کشاورزی از این منابع شده و  از سوی دیگر مقدار مصرف آب در روش غرقاب دائم زیاد و بهره‌وری آن کم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با اظهار اینکه یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در کشت برنج تغییر روش مرسوم آبیاری از غرقاب دائم به آبیاری تناوبی در مناطقی است که با کمبود این منبع حیاتی روبرو هستند، تصریح کرد: به منظور اصلاح شیوه سنتی آبیاری غرقابی در شالیزار، پژوهش‌هایی به صورت آزمایش‌های جداگانه با آبیاری تناوبی در شهرهای مختلف استان انجام شد.

وی با بیان اینکه نتایج نشان داد که تغییر روش آبیاری از غرقابی دائم به آبیاری تناوبی تغییری در مقدار عملکرد و صفات طول‌خوشه، تعداد دانه‌پر، تعداد دانه‌پوک، وزن هزارد‌انه، درصد باروری و تعداد‌ پنجه در کپه ندارد، افزود: مدیریت آبیاری در اراضی شالیزاری به شیوه تناوبی ضمن جلوگیری از کاهش عملکرد و پایداری تولید سبب صرفه‌جویی در مصرف آب به مقدار 10 الی 20 درصد شد.

این مسئول ادامه داد: برای کشت برنج نیازمند شرایط غرقاب دائم نبوده و در صورت کمبود آب، آبیاری تناوبی در کشت برنج، اعمال آبیاری تناوبی از مرحله پس از استقرار نشا تا رسیدن فیزیولوژیکی برنج برای نواحی مرکزی استان است.

اسلامی افزود: تهویه خاک و خارج کردن گازهای سمی، صرفه جویی در میزان آب مصرفی، کاهش مشکلات ناشی از عدم زهکشی و افزایش عملکرد از دیگر مزایای آبیاری تناوبی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل با بیان اینکه خوشه دهی ارقام محلی برنج در 24 هزار و 147 هکتار زمین شالیزاری این شهرستان تصریح کرد: تاکنون مبارزه مکانیکی با علف های هرز با انجام عملیات وجین دستی در 39 هزار و 247 هکتار مزارع شالیزاری این شهرستان صورت گرفت.

وی در پایان گفت: 25 قطعه آببندان با ظرفیت 6 میلیون و 500 هزار متر مکعب و به مساحت 245 هکتار در این شهرستان آبگیری شده و در حال حاضر بعنوان ذخیره از آن استفاده می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید