Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

تجهیز 45 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران به سامانه های نوین آبیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۴۵ هزار هکتار اراضی باغی، زراعی و شالیزاری استان تحت پوشش سامانه نوین آبیاری قرار گرفته است و این امر سبب می‌شود بهره‌وری در مصرف آب صورت گیرد.

تجهیز 45 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران به سامانه های نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، فرزین فرهادی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران در رابطه با مقابله با کم‌آبی در بخش کشاورزی گفت: کشور ما یک کشور خشک و نیمه‌گرمسیری است و به تبع آن استان‌های شمالی از نزولات جوی مناسبی برخوردار هستند اما پراکنش نزولات جوی در ماه‌های پاییز  و زمستان اتفاق می‌افتد و این زمان، زمانی است که به عنوان معضل در زمین‌های کشاورزی مطرح است چراکه شاهد آب‌گرفتگی در اراضی کشاورزی هستیم.

فرهادی ادامه داد: منابع آب مورد نیاز در زمانی که گیاه در فصول بهار و تابستان به آن نیاز پیدا می‌کند وجود ندارد و به همین منظور تدابیری را باید برای افزایش بهره‌وری منابع آب و ذخیره سازی آب داشته باشیم تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مازندران از لحاظ سد سازی بسیار ضعیف است و میانگین آبی که در پشت سدها ذخیره می‌شود نسبت به کشور پایین‌تر است، گفت: ۱۱ درصد آب‌های سطحی استان قابلیت ذخیره‌سازی در پشت سدها را دارد.

فرهادی به پتانسیل بالای آببندان ها در مازندران اشاره کرد و افزود: دو سال اخیر لایروبی آببندان‌ها در دستورکار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش راندمان و بهره‌وری منابع آب در استان گفت: اجرای سامانه های نوین آبیاری و کاهش تلفات ناشی از انتقال آب در مزارع سبب افزایش راندمان منابع آبی می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: ۴۵ هزار هکتار اراضی باغی، زراعی و شالیزاری استان تحت پوشش سامانه نوین آبیاری قرار گرفته است و این امر سبب می‌شود بهره‌وری در مصرف آب صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای کاهش تلفات ناشی از انتقال آب در کانال‌های خاکی توانستیم انتقال آب با لوله و پوشش بتنی کانال انتقال آب را انجام دهیم. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید