Iranian Agriculture News Agency

75 تن بذر گواهی شده برنج در جویبار توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی جویبار از آغاز توزیع 75 تن بذر گواهی شده برنج رقم هاشمی و شیرودی بین کشاورزان این شهرستان خبر داد.

75 تن بذر گواهی شده برنج در جویبار توزیع شد
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، غلامرضا سعیدی با اشاره به آغاز توزیع 75 تن بذر گواهی شده برنج رقم هاشمی و شیرودی بین کشاورزان شهرستان جویبار، گفت: توزیع بذر گواهی شده از اوایل اسفند آغاز و همچنان ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار افزود: برای هر هکتار اراضی زیر کشت برنج این منطقه، ۵۰ کیلو گرم بذر اصلاح شده هاشمی به قیمت هر کیلو 195 هزار ریال تعلق می گیرد.

وی طول دوره رشد و مقاومت در مقابل آفات و بیماری ها را از ویژگی های این بذر گواهی شده عنوان و خاطرنشان کرد: تلاش می شود با توزیع این بذر، کیفیت اصلی رقم برنج هاشمی در شهرستان حفظ شود.

سعیدی سطح زیر کشت اراضی برنج منطقه را 10 هزار و 200 هکتار اعلام و یادآوری کرد: تاکنون طرح تجهیز و نوسازی اراضی در 4 هزار و 300 هکتار زمین کشاورزی منطقه انجام شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال و سال آینده این طرح در 80 هکتار اراضی منطقه عملیاتی می شود، گفت: حدود 5 هزار و 500 هکتار اراضی این شهرستان، قابلیت اجرای این طرح را دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار توسعه مکانیزاسیون برنج، بهبود آبرسانی به مزارع، دسترسی آسانتر به مزارع، کاهش هزینه های تولید، جلوگیری از هدر رفت آب و ایجاد جاده های بین مزارع را از اهداف اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی برشمرد و یادآور شد: شخم زمستانه نیز در اراضی شالیزاری این شهرستان از سوی کشاورزان در حال انجام است.

سعیدی با بیان اینکه تاکنون شخم زمستانه در 55 درصد اراضی منطقه انجام شد، اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، از بین بردن آفت ها و علف های هرز ،غنی سازی و آماده سازی زمین های زیرکشت برنج و حاصلخیزی خاک از جمله اهدف شخم زمستانه است که تا زمان کشت برنج در فصل زراعی جدید ( اواخر فروردین ماه سال آینده) در زمین های کشاورزی منطقه ادامه می یابد.

وی با اظهار اینکه طارم، هاشمی، شیرودی، فجر، ندا و ارقام محلی از مهمترین ارقام محصول برنج شهرستان جویبار به شمار می روند، گفت: بطور میانگین سالانه در هر هکتار اراضی زیر کشت این شهرستان حدود 4 هزار و 500 کیلوگرم شلتوک حاصل و از این میزان 60 درصد به برنج سفید تبدیل می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید