Iranian Agriculture News Agency

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

تولید 1600 تنی بذر برنج در مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران از تولید، فرآوری و بوجاری 1600 تنی بذر برنج در طبقه گواهی شده در استان خبر داد.

تولید 1600 تنی بذر برنج در مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، مجید بهادری از برنامه‌ریزی برای توزیع یک‌هزار و 600 تن بذر گواهی شده و 55 تن بذر مادری برنج برای کشت برنج در سال زراعی جدید خبر داد.

وی به کشاورزان توصیه کرد برای افزایش کمی و کیفی در تولید محصول برنج از بذر اصلاح شده ارقام بومی مانند طارم هاشمی، طارم محلی و گرم طارم و ارقام پرمحصول مانند شیرودی، ندا و فجر که سال زراعی گذشته در این استان تولید شد، استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: میزان بذر مورد نیاز برای استفاده در کشت مکانیزه 35 تا 40 کیلوگرم و در کشت سنتی 45 تا 50 کیلوگرم برای هر هکتار است.

بهادری خاطرنشان کرد: شرکت‌های اتحادیه تعاونی روستایی و اتحادیه زراعت‌کاران و خدمات حمایتی تولیدکننده بذر برنج در استان هستند که با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات گیاهی، معاونت موسسه تحقیقات برنج، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی (واحد ثبت و گواهی بذر) و پیمانکاران نسبت به تولید انواع بذور اصلاح شده اقدام می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: برنج‌کاران می توانند برای دریافت بذر و اخذ توصیه فنی از مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها پیگیری لازم را به عمل آورند.

وی ادامه داد: به کشاورزانی که مهارت کافی در امر تولید بذر دارند توصیه می‌شود به مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه و پس از اخذ معرفی نامه با شرکت‌های تولیدکننده بذر قرارداد منعقد کنند و در تولید سهمیه سه هزار و 800 تنی ابلاغی جهاد کشاورزی در تولید بذور اصلاح شده برنج در سال آینده مشارکت کنند.

بهادری تصریح کرد: کشاورزان بذر برنج را پس از سبک و سنگین کردن با آب نمک حتمأ با سموم قارچکش معرفی شده و طبق دستورالعمل موجود در کیسه بذر ضدعفونی کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید