Iranian Agriculture News Agency

تولید 100 تن پیله کرم ابریشم در مازندران

مدیر طیور جهاد کشاورزی مازندران از تولید 100 تن پیله کرم ابریشم در این استان خبر داد.

تولید 100 تن پیله کرم ابریشم در مازندران
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، محمدعلی یداللهی مدیر طیور جهاد کشاورزی مازندران  با اشاره به تولید 100 تن پیله کرم ابریشم در مازندران، گفت: سال گذشته 100 تن پیله ترم ابریشم از سوی نوغانداران استان مازندران تولید شد که میانگین عملکرد 30 کیلوگرم بوده است و در بازار مصرف هر کیلوگرم 75 هزار تومان به فروش رسید.
 
وی ادامه داد: نوغانداری و تولید فرآورده های ابریشمی جزو فعالیت های جانبی است که در کنار فعالیت های اصلی کشاورزی به صورت دوره 45 تا 50 روزه انجام می شود.

یداللهی ادامه داد: نوغانداری علاوه بر انگیزه اقتصادی بهره بردار سبب بکارگیری نیروی کار و ایجاد اشتغال برای سایر افراد هم می‌شود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه درآمد نسبی مناسب از فعالیت نوغانداری می‌تواند برای روستائیان و عشایر بویژه بانوان درآمدزا باشد، افزود: استان مازندران تنها استانی است که به عنوان یکی از مراکز توسعه نوغانداری کشور، دارای زمین 6 هکتاری توتستان در شهرستان قائم‌شهر است که دارای 11 واریته توت اصلاح شده است.

یداللهی اضافه کرد: سال های گذشته تاکنون نوساناتی را در صنعت نوغانداری داشتیم چراکه فعالیت توسعه نوغانداری در اختیار شرکت سهامی کرم ابریشم بود و با اعلام اصل 44 مجلس شورای اسلامی برای واگذاری به بخش خصوصی و جابجایی‌ها، سبب شد بلاتکلیفی در این صنعت ایجاد شود و مشکلات جدی در تولید و توزیع تخم نوغان، تولید نهال اصلاح شده، حمایت های خدمات فنی و خرید پیله کرم ابریشم ایجاد شود و مشکلاتی را برای نوغانداری بوجود آورد.

وی افزود: سال 96 حدود 56 هزار و 800 تن تولید نوغانداری داشتیم و سال گذشته سه هزار و 157 جعبه نوغان و یک‌هزار و 833 بهره‌بردار پرورش پیله ابریشم داشتیم.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: سال گذشته 100 تن پیله ترم ابریشم از سوی نوغانداران استان مازندران تولید شد که میانگین عملکرد 30 کیلوگرم بوده است و در بازار مصرف هر کیلوگرم 75 هزار تومان به فروش رسید.

این مسؤول بیان کرد: برای اولین بار سال گذشته پرورش پاییزه نوغان در شهرستان های بابل و سوادکوه شمالی عملیاتی شد که 33 خانوار در این دو شهرستان 50 جعبه نوغان و 725 کیلوگرم پیله تر ابریشم را پرورش دادند.

یداللهی خاطرنشان کرد: امسال برای دومین بار پرورش پاییزه نوغان را با همکاری اداره توسعه نوغانداری عملیاتی کردیم که 32 جعبه کرم ابریشم از سوی بهره برداران شهرستان های بابل و سوادکوه شمالی پرورش داده شد.

وی بیان کرد: سال گذشته 250 میلیون تومان برای ترمیم ساخت مرکز توسعه نوغانداری شهرستان قائمشهر و خرید تجهیزات اختصاص داده شد که 170 میلیون تومان برای احداث توتستان و مرمت سیستم آبیاری بارانی و لوله‌کشی‌ها، تجهیز و نوسازی سالن پرورش نوغانداری، خرید سموم دفع آفات و خرید ماشین‌آلات و سمپاش اختصاص داده شد.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی مازندران بازگشت سریع سرمایه، امکان کاشت نهال توت در شرایط اقلیم متفاوت استان، امکان بهره برداری نیروی انسانی و امکان ایجاد درآمد برای تمامی قشرها را از مزایای پرورش نوغانداری در استان دانست.

این مسؤول بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه هایی که در صنعت نوغانداری شاهد هستیم همانند افزایش دستمزدها، افزایش قیمت سموم، پاک‌کننده‌ها و شوینده‌ها، دل‌نگرانی‌هایی برای نوغانداران ایجاد شده است.

یداللهی گفت: متناسب نبودن قیمت تضمینی با قیمت توافقی نوغانداری یک مشکل برای نوغانداران است چراکه سال گذشته هر کیلوگرم پیله کرم ابریشم 75 هزار تومان خریداری شد در حالیکه خرید تضمینی آن 30 هزار تومان بود که امیدواریم این تفاوت فاحش قیمت خرید برطرف شود.

وی اظهار کرد: بخش تحقیقات باید در صنعت نوغانداری ورود پیدا کند و با توجه به شرایط اقلیمی استان مازندران بر روی واریته های این گیاه کار شود تا متناسب با هر اقلیم نوع واریته خاص که افزایش کیفیت را برای پیله ها به دنبال دارد را معرفی کند چراکه خریداران بر اساس کیفیت پیله ابریشم قیمت‌گذاری می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید