Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر خبر داد

کشت طلای سفید در 600 هکتار از مزارع بهشهر

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر از اختصاص603 هکتار اراضی زراعی این شهرستان به کشت پنبه خبر داد.

کشت طلای سفید در 600 هکتار از مزارع بهشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، خلیل حقیقی گفت: شهرستان بهشهر از دیرباز مرکز تولید پنبه استان بوده و 50 درصد این زراعت در دهه های اخیر در این شهرستان کشت و تولید می شود.

وی بیان کرد: این زراعت مهم و استراژیک در بین گیاهان صنعتی از موقعیت ویژه ای برخوردار است و در صدر مهمترین گیاهان لیفی (تولید الیاف) جای گرفته و از نظر غذایی بسیار حائز اهمیت بوده، همچنین در بازارهای جهانی جزو پنج دانه روغنی اصلی محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر با بیان اینکه در امسال با انجام برنامه ریزی های صورت گرفته سطحی معادل 603 هکتار از اراضی شهرستان بهشهر به زراعت پنبه اختصاص پیدا کرده است که به دو صورت بهاره و تابستانه کشت آن انجام شد، ادامه داد: از سطح فوق 265 هکتار در ماه های اردیبهشت و 338 هکتار بعد از برداشت گندم، کلزا و جو در اواخر خرداد و تیرماه کشت شد.

وی با اشاره به اینکه 43 درصد این مزارع بصورت مکانیزه و 57 درصد به روش غیرمکانیزه کشت شد، ادامه داد: ارقام کشت شده به نام های لطیف، گلستان و مای 344 بوده که دو رقم لطیف و گلستان ارقام داخلی و مای 344 رقم خارجی وارداتی است که امسال در 29 هکتار بصورت آزمایشی برای بررسی عملکرد و سایر خصوصیات کشت شد.

 

حقیقی بیان داشت: بعد از کاشت تا مرحله قبل از برداشت تمامی سطوح توسط کارشناسان پهنه از طریق سامانه عوامل خسارتزا به منظور کنترل آفات مورد رصد و پایش قرار گرفته و مرحله به مرحله از نظر مدیریت تغذیه، آبیاری و مبارزه با علف های هرز توصیه فنی لازم برای بهبود عملکرد به پنبه کاران ارائه شد.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود با میانگین عملکرد 2800 تا 3000 کیلوگرم در هکتار بین یک هزار و 800 تا 2 هزار تن وش از مزارع این شهرستان برداشت شود.

این مسوول با بیان اینکه پنبه با توجه به اهمیت فراوانی که از نظر اقتصادی، اشتغالزایی، تامین الیاف مورد نیاز، غذای دام (کنجاله) و بدلیل وجینی بودن در تناوب برای افزایش بازدهی محصولات دیگری مانند گندم دارد، درباره مشکلات این زراعت گفت: بالا بودن هزینه تولید به ویژه مرحله برداشت (نبود کمباین برداشت) که صد درصد بصورت دستی (غیرمکانیزه) انجام می شود که این خود یکی از علل اصلی افزایش هزینه قیمت تمام شده محصول پنبه است، عدم وجود کارگر برای جمع آوری محصول پنبه و افزایش بی رویه دستمزد کارگر، هزینه های تمام شده این محصول به علت افزایش قیمت نهاده هایی چون بذر، کود شیمیایی، سموم و همچنین حمل و نقل و اجاره آب و زمین، عدم پرداخت تسهیلات به زراعت پنبه مانند سایر زراعت ها، عدم تخصیص یارانه به زراعت پنبه در مقایسه با زراعت های دیگر مانند دانه های روغنی کلزا، سویا و گندم و برنج، عدم پایین بودن قیمت خرید تضمینی از جمله مهمترین مشکلات زراعت این محصول است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر یادآور شد: این شهرستان با 94 درصد کشت و تولید پنبه استان، رتبه اول این محصول را در مازندران به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید