Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر خبر داد

بسیج همه امکانات برای مهار مگس میوه در قائمشهر/ برگزاری پنج کلاس مجازی

مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر از برگزاری 5 دوره کلاس مجازی با موضوع "پیشگیری و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه ای" در این شهرستان خبر داد.

بسیج همه امکانات برای مهار مگس میوه در قائمشهر/ برگزاری پنج کلاس مجازی

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، مجید جعفری از برگزاری 5 دوره کلاس مجازی با موضوع "پیشگیری و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه ای" با شرکت کارشناسان، مروجان پهنه، باغداران و محقق معین از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشاورزی استان در مرکز جهاد کشاورزی علی آباد شهرستان قائم شهر خبر داد.

وی بیان کرد: ردیابی آفت در مناطق مختلف از طریق نصب تله های زرد چسبنده و جلب کننده درختان میوه، ممانعت از انتقال میوه های آلوده و از بین بردن آفت از طریق تهیه شیره آهک و اضافه کردن گازوئیل بر روی آن و ریختن میوه های آلوده در داخل بشکه می تواند برای مبارزه و کنترل مگس میوه مدیترانه ای موثر باشد.

جعفری ادامه داد: انجام شخم سطحی برای از بین بردن شفیره های زمستان گذران آفت، برداشت بموقع میوه های رسیده، برداشت زودهنگام برخی میوه ها مانند خرمالو و نارنگی های زودرس که فرآیند رسیدن آن بعد از برداشت نیز ادامه پیدا می کند و نیز استفاده از طعمه پاشی در صورت تخم گذاری آفت در زیر پوست میوه و ظهور غیر همزمان حشرات بالغ از دیگر روش های کنترل این آفت است.

وی افزود: مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیع تری است و می تواند بیشترین خسارت را به بار آورد و هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو، گلابی و مرکبات از جمله میزبان های این آفت هستند.

جعفری گفت: حشره مگس میوه بطور معمول تا 2 ماه زنده می ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا 6 ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد، وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن این آفت است.

وی یادآور شد: در این رابطه این مدیریت با همکاری دهیار و شوراهای روستاهای بخش علی آباد اقدام به نصب بنر و تهیه پوستر ترویجی با موضوع روش های کنترل مگس میوه مدیترانه ای و توزیع آن بین باغداران منطقه کرده و کلاس آنلاین با تدریس محقق معین مرکز با عنوان پیشگیری و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای برای کارشناسان و مروجان پهنه نیز برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید