Iranian Agriculture News Agency

مشاور رییس سازمان و مدیر روابط عمومی سازمان خبر داد

صادرات گیلاس از آمل به کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس

منطقه لاریجان آمل یکی از مناطقی است که مهد تولید گیلاس شناخته شده است و امسال صادرات خوبی به کشورهای روسیه، امارات، کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس داشتیم و نیاز باغداران این منطقه به صنایع بسته‌بندی مناسب است که باید متناسب با سلیقه کشورهای هدف باشد.

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، همه ساله همزمان با فرارسیدن روز‌های پایانی فصل بهار و آغاز فصل گرم تابستان، برداشت گیلاس در استان مازندران آغاز می‌شود و اگر سری به همه شهرهای این استان بزنیم شاهد هستیم این میوه پرطرفدار حتی به صورت محدود هم در باغات کشت می‌شود.

منطقه لاریجان آمل یکی از مناطقی است که مهد تولید گیلاس شناخته شده است و طبق گفته کارشناسان بخش کشاورزی امسال به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی و شکوفه‌دهی مناسب درختان گیلاس، تولید این محصول از کیفیت و کمیت بیشتری نسبت به سال قبل برخوردار است.

گیلاس از آن دسته میوه های پرطرفدار است که برخی معتقد هستند خاستگاه این میوه قاره آسیا است و این میوه علاوه بر طعم دلپذیر دارای خواص بی‌نظیری هم است.

گیلاس یک میوه بسیار خوش طعم و لذیذ در میان مردم است که بنا به گفته پزشکان از خواص مصرف گیلاس می‌توان به خون سازی، کاهش دهنده میگرن، جوان سازی پوست و تقویت موها اشاره کرد.

مصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می شود، مواد مغذی موجود در گیلاس مثل ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل در این باره گفت: امسال با میانگین عملکرد ۱۵ تن در هر هکتار، بیش از ۲۲ هزار تن گیلاس در باغ های این شهرستان تولید می شود.

سید حسین اسلامی ادامه داد: منطقه لاریجان بیشترین سطح زیرکشت و تولید گیلاس را در خطه شمال دارد و در سال های اخیر سطح زیرکشت درختان سیاه ریشه بخصوص گیلاس در بخش لاریجان رو به افزایش است.

وی بیان کرد: ۳ هزار و ۹۷۰ هکتار از باغات این شهرستان به میوه‌های سیاه‌ریشه اختصاص دارند که بیش از ۶۰ هزار تن میوه در آن برداشت می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: گونه‌های سیاه ریشه موجود در این شهرستان انواع گونه‌های دانه‌دار، هسته‌دار، میوه خشک و دانه‌ریز هستند که به بازار عرضه می‌شوند.

کارشناس بخش کشاورزی مازندران درباره سیاست جهاد کشاورزی مازندران درخصوص صنایع تبدیلی برای این محصول اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه گیلاس در منطقه لاریجان آمل از کیفیت بالایی برخوردار است می‌تواند به عنوان یکی از میوه های صادراتی مطرح شود.

مهدی خلیلی ادامه داد: امسال صادرات خوبی به کشورهای روسیه، امارات، کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس داشتیم و نیاز باغداران این منطقه به صنایع بسته بندی مناسب است که باید متناسب با سلیقه کشورهای هدف باشد.

وی افزود: جهاد کشاورزی مازندران آمادگی دارد متقاضیانی که خواستار احداث واحدهای صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری محصول گیلاس هستند را برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی کند تا شاهد استقرار صنایع تبدیلی در این منطقه باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید