Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر:

16000 متر مربع کتان در بابلسر کشت شد + خواص کتان

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر از کشت گیاه کتان در 16 هزار مترمربع از مزارع روستاهای گالشکلا و دارابدین بهنمیر این شهرستان خبر داد.

16000 متر مربع کتان در بابلسر کشت شد + خواص کتان

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، حمیدرضا رحمانی با اشاره به کشت گیاه کتان در 16 هزار مترمربع از مزارع روستاهای گالشکلا و دارابدین بهنمیر شهرستان بابلسر، گفت: کتان گیاهی کم توقع است که در تهیه روغن و تولید انواع پارچه در صنعت به کار برده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر با بیان اینکه کتان کشت شده در مزارع این شهرستان، روغنی و رقم تکاپو است، افزود: کشت این گیاه اواسط مهرماه سال گذشته انجام شد و اکنون در مرحله رشدی اواخر گلدهی و شروع پر شدن دانه است.

وی اظهار کرد: کتان روغنی برای رشد و نمو و تولید دانه خود به هوای گرم نیاز دارد اما با توجه به هوای سرد و بارانی سال گذشته، زمان برداشت دانه های کتان، حدود نیمه خرداد ماه سال جاری است.

رحمانی عملکرد برداشت دانه روغنی کتان در هر هکتار را یک هزار و 200 تا یک هزار و 500 کیلوگرم عنوان و تصریح کرد: دانه های کتان روغنی حاوی 30 تا 40 درصد گاهی 45 درصد روغن است و بطور متوسط از هر هکتار کتان روغنی می توان حدود 600 تا یک هزار کیلوگرم روغن بدست آورد.

وی گفت: بذر کتان و مغز گردو دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا 3 در میان مواد غذایی گیاهی هستند و می توان پس از غلات، نخود و گیاهان وجینی مانند سیب زمینی کشت کرد، زیرا پس از برداشت این گیاهان زمین عاری از علف هرز می شود.

رحمانی افزود: چهار پنجم روغن کتان تولید شده در صنایع رنگ و لعاب بکار می‌رود، روغن و تخم کتان در تهیه صابون و مصارف خوراکی و دارویی نیز کاربرد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر در پایان بیان کرد: دم کرده تخم کتان معجزه گر است و برای جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول خون، علاج بیماری های مجاری ادرار، زخم معده و ورم روده، یبوست، ورم مثانه، سنگ کلیه، سرفه و حتی مرض قند و کاهش وزن موثر است، همچنین روغن تخم کتان اثر ضد تورمی دارد و می تواند مصونیت بدن را در مقابل بیماری ها بالا ببرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید