Iranian Agriculture News Agency

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

شناسایی 3800 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مازندران

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران گفت: 3 هزار و 846 مورد تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت 126هکتار در سال گذشته شناسایی شد که این روند در مقایسه با سال 97 با 13درصد رشد همراه بوده است.

شناسایی 3800 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران ، استان مازندران با دارا بودن جذابیت‌های فراوان طبیعی همواره مورد توجه گردشگران بود و همین موضوع سبب شد که برخی از گردشگران به فکر خرید زمین و علم کردن آسمان خراشی برای استراحت و گذران چند روزه خود در طول سال بیفتند در این راستا برخی با استفاده از این موقعیت که کار کردن در زمین برای روستاییان زحمت دارد و سودی ندارد زمین‌های بومیان را خریداری و با دریافت سود بیشتر به فروش رساندند.

در حال حاضر وقتی وارد طبیعت مازندران در برخی مناطق می‌شویم به جای مشاهده درختان تنومند آسمان‌خراشی‌هایی سر درآوردند که در حال ربودن گوی سبقت از یکدیگر از لحاظ بلندی هستند که آن خود از زیبایی‌های این استان سرسبز کم می‌کند و البته نکته نگران‌کننده‌تر ادامه این روند است.

نکته جالب این است باغ‌ها و اراضی که در گذشته از منابع مهم تغذیه و تامین محصولات کشاورزی و زراعی بودند به محلی برای گذران اوقات فراغت تبدیل شدند و بومیانی که شبانه‌روزشان را وقف تلاش می‌کردند حالت خوش‌بینانه به سرایداران ویلاها و یا به شهرها مهاجرت کردند که در پی لقمه نانی هستند.

طی سال‌های اخیر انبوه خانه‌ها با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در حاشیه روستاهای شمالی ساخته شدند البته در کنار آن تبلیغات رنگینی «رویای داشتن ویلا در شمال» نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است؛ در راستای پیشگیری از نابودی جنگل‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز بحث جلوگیری از تغییر کاربری در سال‌های اخیر با جدیت پیگیری شد و در این راستا برخی از ویلاها قلع و قمع شد و از ساخت ویلای جدید نیز جلوگیری شد که امیدواریم این روند تداوم یابد و البته در کنار آن در ارتباط با ویلاهای ساخته شده قوانین و برخوردهای جدی‌تری در دستور کار قرار گیرد.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: در راستای پیشگیری، شناسایی و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها و روستاهای دارای طرح هادی، اجرای ضوابط و مقررات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در سال ۱۳۹۸ نیز تداوم داشته و تدابیر و اقدامات سنوات قبل به منظور مقابله با آن دسته از افرادی که بدون رعایت قانون و اخذ مجوز مبادرت به تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی می‌کنند، برخورد قانونی به عمل آمد.

هادیان با بیان اینکه اقداماتی نظیر پی‌کنی، فنس و دیوارکشی، احداث بنا و محوطه‌سازی، برداشت یا اضافه کردن شن و ماسه و خاک از عمده‌ترین مصادیق تغییر کاربری اراضی کاربری غیرمجاز هستند، افزود: به استناد بصره ۲ ماده ۱۰ قانون مذکور و در مواردی که به استناد ماده ۳ قانون اعلام جرم شد، با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی اقدامات قانونی و موثر در راستای صیانت از اراضی کشاورزی و تداوم تولیدات این بخش به عمل آمده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۴۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت ۱۲۶ هکتار شناسایی شده این روند در مقایسه با سال ۹۷ با ۱۳ درصد رشد همراه بوده است.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: همچنین به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون یک‌هزار و ۱۸۸ مورد قلع و قمع و ۴۹ مورد نیز به‌صورت داوطلبانه توسط مالکان اجرا و مصادیق تغییرکاربری جمع‌آوری شد.

 

هادیان یادآور شد: در اجرای ماده ۳ قانون مذکور نیز تعداد ۱۸۲ مورد از آرای قطعی به مساحت ۱۱.۳ هکتار حکم قلع و قم اجرا و مجموعاً بالغ بر ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با اقدامات امور اراضی استان و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه آزاد سازی به چرخه تولید برگشت.

وی بیان کرد: همچنین در اجرای قانون حل مشکل اراضی بایر به تعداد ۲۰۰ نفر از مالکانی که اراضی کشاورزی خود را در مساحت ۲۰۰ هکتار بلاکشت قرار داده بودند، اخطار کشت ابلاغ شد تا هر چه سریع‌تر زمین‌ها را به زیر کشت قرار دهند.

معاون امور اراضی استان در پایان از همه دستگاه‌های ذیربط در امر ساخت‌وساز خواست در اجرای قوانین مقررات به منظور حفظ زیرساخت‌های بخش کشاورزی و تضمین امنیت غذایی کشور همکاری‌های لازم را به عمل آورند، گفت: به‌ویژه در راستای رعایت ماده ۸ قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب یکم آبان ماه سال ۸۵ تاکید کردند قبل از صدور پروانه ساختمانی یا نصب امتیاز برق، گاز، آب و تلفن از مدیریت‌های جهاد کشاورزی استعلام کرده تا نظریه کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ و یا در خصوص طرح‌های تولیدات کشاورزی، دامی و شیلاتی، صنایع تبدیلی و غذایی موافقت سازمان جهاد کشاورزی استان را اخذ و در صورت موافقت اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید