Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

آغاز برداشت توت فرنگی در مازندران/ لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مزارع و باغ‌ها

برداشت محصول توت فرنگی در مازندران همه ساله از نیمه دوم فروردین آغاز می شود و تا پایان خرداد ادامه می یابد.

آغاز برداشت توت فرنگی در مازندران/ لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مزارع و باغ‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ستاد استانی مقابله با کرونا با ورود یک‌هزار کارگر غیربومی برای برداشت توت فرنگی از مزارع استان موافقت کرده است.

عزیز الله شهیدی‌فر نیاز مزارع توت فرنگی برای برداشت محصول را ۲ هزار کارگر اعلام کرد و افزود: بنا بر تصمیم جمعی ستاد استانی مبارزه باویروس کرونا، ۵۰ درصد کارگران باید از داخل استان تامین شوند و برای تامین نیم دیگر از سایر استان ها مجوز داده شده است.

وی علت موافقت ستاد مقابله با کرونا برای ورود کارگران غیربومی به مازندران را ضرورت حفظ تعادل دستمزد کارگری در استان دانست و توضیح داد: با توجه به این که برداشت توت فرنگی با نشای شالیزارها همزمان می شود، کمبود نیروی کار در استان بروز می کند که بخشی از این کمبود باید از محل کارگران غیر بومی تامین شود.

شهیدی فر با اعلام این که بیشتر کارگران بخش کشاورزی مازندران از استان گلستان تامین می شود، گفت: کارگرانی که امسال از خارج استان آورده می شوند، برای برداشت محصول توت فرنگی در شهرستان های بابلسر، جویبار و سیمرغ به کار گرفته خواهند شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران حضور کارگران غیربومی در مازندران را منوط به رعایت پروتکل و دستورات بهداشتی دانست و افزود: در حال توجیه دستورات بهداشتی برای سرکارگرها، کشاورزان و شورای محلات و دهیاری ها هستیم.

وی مهم ترین مشکل کارگران غیر بومی را تامین بهداشت آنها در محل اقامت دانست و افزود: به همه تکلیف شده که تعداد اقامت کارگران در هر واحد مسکونی باید بر اساس متراژ باشد و نباید در یک واحد بیش از هفت کارگر اقامت کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با اعلام این که در سال های گذشته محدودیتی برای کارگران غیربومی در مازندران وجود نداشت، گفت: معمولا در این فصل بین سه تا چهار هزار نفر کارگر غیربومی برای کار کشاورزی به مازندران رجوع می کردند ولی امسال به خاطر شیوع کرونا از ورود غیربومیان جلوگیری شد و اکنون نیز با مصوبه ستاد مقابله با کرونا، مجوز ورود و به کارگیری کنترل شده کارگران در دستور کار قرار گرفته است.

برداشت محصول توت فرنگی در مازندران همه ساله از نیمه دوم فروردین آغاز می شود و تا پایان خرداد ادامه می یابد.

طبق آمار جهاد کشاورزی، مازندران با سطح زیر حدود ۲ هزار هکتار، پس از استان کردستان رتبه دوم تولید توت فرنگی را در کشور دارد. به طور متوسط برای برداشت توت فرنگی از هر هکتار بین ۲۰ تا ۲۵ نفر نیروی کار لازم است. توت فرنگی حتما باید به صورت دستی چیده شود و هیچ روش مکانیزه ای برای آن وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید