Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

مازندران پایلوت الگوی کشت کشور است/ کشت پاییزه در مناطق میانبند تقویت شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مازندران از جمله 10 استان کشور به عنوان پایلوت الگوی کشت و جزو 15 استان کشور در طرح جهش تولید است.

مازندران پایلوت الگوی کشت کشور است/ کشت پاییزه در مناطق میانبند تقویت شود
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جلسه ستاد کشت پاییزه استان با بیان اینکه برخی محصولات مازندران بویژه برنج، مرکبات، طیور، کیوی و دانه‌های روغنی از مزیت‌های استان و کشور است که نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارند، گفت: کشت غلات هم در استان از کشت‌های غالب است و در کشت دوم و شبدر رتبه نخست کشور را داریم که در تامین علوفه و صنایع لبنی موثر است.

وی ادامه داد: مازندران از جمله 10 استان کشور به عنوان پایلوت الگوی کشت است و در این راستا طرح جهش تولید هم در مازندران با موفقیت اجرا شد و مازندران جزو 15 استان کشور در طرح جهش  تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه امسال 150 تا 170 هزار هکتار اراضی استان به کشت پاییزه اختصاص پیدا کرد که شامل غلات، علوفه، دانه‌های روغنی و سبزی و صیفی است، گفت: تولید سبزی و صیفی در استان با توجه به نزدیکی بازار پایتخت در تولید و عرضه با اقبال خوبی مواجه است و رونق خوبی دارد.

این مسوول اضافه کرد: افزایش سه برابری جهانی قیمت کودهای پایه سبب شد تامین و توزیع این کودها دچار مشکل شود که جای نگرانی دارد اما با اختصاص یارانه تولید این مشکل تا حدودی مرتفع خواهد شد و پیگیری‌ها برای حل این مشکل ادامه دارد.

عنایتی بیان کرد: کشاورزی قراردادی برنج در مازندران اجرا شد و بیشترین سطح، عملکرد و تولید را داشتیم اما در عملیات اجرایی به اهداف موردنظر دست پیدا نکردیم که قطعا اثرات خود را روی کشت پاییزه می‌گذارد چراکه کشاورزان از عدم خرید برنج گلایه‌مند هستند و از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهیم این مشکل را رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه از فناوری استفاده می‌کنیم اما نوآوری نداریم و به همین منظور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در کارها نداریم، ادامه داد: در کشاورزی باید از ادواتی استفاده کنیم که با یکبار حضور در مزرعه همه مراحل کشت را انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه شرکت‌های تولیدکننده بذر در استان ضعیف هستند و نتوانستند تعهدات خود را به خوبی انجام دهند، افزود: توجه خود را باید به مناطق میانبند و بالادست معطوف کنیم و در این مناطق کشت پاییزه گسترش پیدا کند.

این مسؤول اضافه کرد: عدم بارندگی را بهانه‌ای برای عقب ماندن کشت‌های پاییزه قرار ندهیم بلکه فکری برای توسعه کشت پاییزه بویژه در مناطق میانبند و بالادست داشته باشیم.

محمدرضا حاجی رضا رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم و دبیر منطقه یک سازمان های جهاد کشاورزی کشور در این جلسه گفت: مباحث امنیت غذایی مهمترین سیاست و برنامه جهاد کشاورزی است و در سال‌های اخیر اهمیت آن نمایان شد.

وی ادامه داد: از رویکرد توجه به محصولات باغی به محصولات زراعی رسیدیم چراکه حوادث اخیر نشان داد تامین غذا برای جامعه از مهمترین سیاست‌ها و برنامه‌های جهاد کشاورزی است و نگاه ما باید به تولید داخل باشد.

حاجی‌رضا بیان کرد: استان مازندران در صنعت طیور و سایر محصولات پیشرو و ممتاز است و پشتوانه‌های خوبی در تولیدات کشاورزی دارد که باعث شده این استان به عنوان استان امنیت غذایی شناخته شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه امکانات و تجربه‌ کافی و لازم در حوزه تنظیم بازار نداشتیم اما با روحیه جهادی توانستیم بازار را به خوبی کنترل، پایش و مدیریت کنیم و در این بخش موفق عمل کنیم.

دبیر منطقه یک سازمان های جهاد کشاورزی کشور اظهار کرد: کشاورزی باید به سمت دانش بنیان و اقتصادی شدن حرکت کند تا مورد استقبال کشاورزان قرار گیرد و کشاورزی قراردادی از مولفه‌های کشاورزی اقتصادی است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و کشاورزان پیشرو می‌تواند در موفقیت اجرای کشاورزی قراردادی و الگوی کشت موثر باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید