Iranian Agriculture News Agency

مدیر دام جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد؛

لزوم توسعه کشت علوفه بعد از برداشت برنج در مازندران/ توزیع 270 تن بذر علوفه در استان

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم توسعه کشت علوفه بعد از برداشت برنج در اراضی شالیزاری و شیبدار استان تاکید کرد.

لزوم توسعه کشت علوفه بعد از برداشت برنج در مازندران/ توزیع 270 تن بذر علوفه در استان
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، داوود دریکنده در جلسه کمیته علوفه استان با اشاره به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، کاهش بارندگی و خشکسالی احتمالی، بر لزوم توسعه کشت علوفه مورد نیاز دام استان بعد از برداشت برنج در اراضی شالیزاری و شیبدار استان تاکید کرد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اقلام علوفه ای از نهاده های مورد نیاز و ضروری دام است که تهیه و تولید آن با قیمت مناسب یکی از اقدامات راهبردی برای کاهش هزینه تمام شده تولید در واحدهای دامپروری است و استان نیز دارای شرایط اقلیمی مناسبی برای کشت این اقلام است، تصریح کرد: تنها را برون رفت از مشکل تامین علوفه دام، استفاده از ظرفیت های استانی است.

دریکنده با تاکید به ترویج ارقام علوفه ای در مناطق محتلف استان، پرداخت تسهیلات خرید ادوات برداشت علوفه، تامین بموقع بذور مورد نیاز، ترویج کشت تلفیقی، توسعه کشت ارقام علوفه ای در اراضی شالیزاری و شیبدار، گفت: کشت علوفه با دوره رشد کوتاه مدت، حفاظت و استفاده از بقایای محصولات کشاورزی، ساخت سیلو، غنی سازی بقایای محصولات کشاورزی از راهکارهای توسعه کشت و تامین علوفه موردنیاز دام  استان است.

وی با بیان اینکه 3 میلیون و 800 هزار راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد، افزود: این تعداد دام به یک میلیون و 400 هزار تن علوفه خشک خشبی نیاز دارند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مطالبات دامداران برای توسعه کشت علوفه بایستی افزایش یافته و تعداد دام استان نیز باید بروزرسانی شود، گفت: بدلیل کمبود منابع آبی باید روی کشت علوفه شبدر و تریتیکاله متمرکز شویم.

خلیل حقیقی با تاکید بر کشت علوفه پاییزه در اراضی بالا دست و دیم، افزود: سال گذشته 270 تن بذر جو و تریتیکاله برای کشت علوفه در استان توزیع شد.

وی کمبود امکانات بسته بندی و برداشت مانند چاپر و سیلاژ را از مشکلات عدم توسعه کشت علوفه در استان دانست و گفت: سال گذشته علوفه خلر و ماشک در استان کشت شد و امسال نیز توسعه کشت ارزن را در دستور کار داریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید