Iranian Agriculture News Agency

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

رکوردزنی جوجه ریزی مازندران در فروردین/ افزایش سهم نژاد آرین

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران از جوجه ریزی 15 میلیون و 700 هزار قطعه ای در مرغداری های گوشتی استان در فروردین ماه امسال خبر داد.

رکوردزنی جوجه ریزی مازندران در فروردین/ افزایش سهم نژاد آرین

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، مسعود احمدی حاجی با اشاره به وضعیت آمار تولید جوجه درجه یک کارخانجات جوجه کشی و مزارع مرغ مادر گوشتی، درباره میزان جوجه ریزی مزارع مرغ گوشتی استان در سامانه سماصط، اظهار کرد: فروردین ماه امسال 15 میلیون و 700 هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری های گوشتی استان انجام شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: تعداد جوجه گوشتی تولیدی کارخانجات جوجه کشی استان 52 میلیون و 756 هزار و 16 قطعه و جوجه گوشتی تولیدی مزارع مرغ مادر گوشتی 31 میلیون و 94 هزار و 101 قطعه است.

احمدی حاجی تعداد جوجه ریزی در مزارع مرغ گوشتی استان در فروردین ماه امسال را حدود 15 میلیون و 700 هزار قطعه اعلام و افزود: پیش بینی می شود با این تعداد جوجه ریزی، 28 هزار و 700 تن گوشت سفید در استان تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

وی درباره جوجه ریزی مرغ گوشتی استان، اظهار کرد: در حال حاضر مازندران با داشتن هزار و 773 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 37 میلیون و 575 هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره پرورش و حدود 11 درصد تولید گوشت مرغ کشور، رتبه نخست را در بین سایر استان ها دارد.

این مسوول تصریح کرد: هم اکنون سهم جوجه ریزی نژادهای مرغ گوشتی کشور برای راس، آپلاس، کاپ و آرین به ترتیب 47، 22، 16 و 14 درصد بوده و این در حالی است که سهم جوجه ریزی نژادهای مزبور در مازندران به ترتیب 38، 31، 13 و 18 درصد است که نشان می دهد با برنامه ریزی های انجام شده مقدار جوجه ریزی نژاد آرین در مازندران در مقایسه با سایر استان ها  افزایش داشته و  4 درصد بیشتر است.

احمدی حاجی افزود: بر اساس اطلاعات سامانه سماصط مقدار جوجه ریزی مرغ گوشتی در استان های کشور متفاوت بوده و بیشترین مقدار جوجه ریزی به ترتیب در استان های مازندران، گلستان، گیلان، فارس، خراسان رضوی و اصفهان است که مجموعا 52.56 درصد کل جوجه ریزی کشور را انجام دادند و استان مازندران با 11.89 درصد، رتبه اول را داراست.

وی با اشاره به اینکه فروردین ماه امسال میزان جوجه ریزی مرغ گوشتی در کشور 131 میلیون قطعه بود که مازندران با 15.7 میلیون قطعه معادل 11.9 درصد آن را محقق کرد، افزود: این مقدار جوجه ریزی در یک ماه برای اولین بار در دوران قبل و بعد از انقلاب در استان اتفاق افتاد.

این مسوول با بیان اینکه با برنامه ریزی های انجام گرفته و اختصاص نهاده دولتی برای واحدهای مرغ گوشتی فاقد مجوز یا فاقد پروانه معتبر، تعداد 182 واحد به ظرفیت 2 میلیون قطعه ساماندهی شد، گفت: با  معرفی آنها برای جوجه ریزی یکدوره ای و تامین 9 هزار و 800 تن نهاده در سامانه بازارگاه برای این واحدها انجام یافت که عمدتا جوجه ریزی نژاد آرین داشتند و سبب افزایش قابل ملاحظه جوجه ریزی گوشتی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: سه ماه اخیر میزان جوجه ریزی مزارع مرغ گوشتی استان از 13.8 میلیون قطعه در بهمن ماه سال گذشته به 15.7 میلیون قطعه در فروردین ماه امسال رسید که 13 درصد افزایش را نشان می دهد و در مقایسه با 12.6 میلیون قطعه فروردین سال قبل، 23 درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه فروردین ماه واحدهای مجاز و غیرمجاز در مجموع حدود 2.8 میلیون قطعه جوجه ریزی نژاد آرین داشتند که تولید گوشت مرغ آن بالغ بر 4 هزار و 900 تن خواهد بود، گفت: با توجه به تولید گوشت مرغ فروردین ماه با 15.7 میلیون قطعه جوجه ریزی که معادل 28 هزار تن بود، حدود 18 درصد آن سهم نژاد آرین است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید