Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی بابل:

23 هزار هکتار شالیزار بابل شخم و شیار شد

مدیر جهاد کشاورزی بابل از شخم و شیار اولیه با احتساب کشت دوم در 22 هزار و 914 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

23 هزار هکتار شالیزار بابل شخم و شیار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، محسن علی گل زاده با بیان اینکه یکی از اصلی ترین راهکارهای مبارزه با آفت ساقه خوار برنج و تولید غذای سالم، شخم و شیار زمستانه و انهدام علف های هرز حاشیه مزارع برنج است، گفت: شهرستان بابل دارای 47 هزار و 147 هکتار اراضی شالیزاری است که تاکنون عملیات شخم و شیار اولیه با احتساب کشت دوم در 22 هزار و 914 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با اشاره به اینکه کاهش آفات و کاهش مصرف سموم از نتایج شخم و شیار در زمستان است، تصریح کرد: شخم و شیار اولیه در 7 هزار و 878 هکتار و شخم و شیار با احتساب کشت دوم در 15 هزار و 36 هکتار صورت گرفت.

وی سطح بیمه مزارع شالیزاری این شهرستان تاکنون را 206 هکتار و تعداد آزمون خاک را 89 نمونه اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل بیان کرد: انجام شخم و شیار و زیر خاک کردن بموقع کاه و کلش بجا مانده در مزرعه، علاوه بر کنترل آفات، سبب پوسیدگی بقایا و افزایش ماده آلی خاک و نهایتا افزایش محصول کشت سال بعد خواهد شد.

علی گل زاده با بیان اینکه بهره‌ گیری از روان آبها، بارندگی‌های فصلی، افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب، کاهش آفات و کاهش مصرف سموم از نتایج شخم و شیار در زمستان برای کشت برنج است، ادامه داد: جمع آوری و حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع به ویژه علف‌های هرز روی مرز‌ها و اطراف کانال‌های آبیاری حداکثر تا دهه اول اسفندماه برای کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد موثر است.

وی در خاتمه گفت: اگر فصل بهار شاهد بروز کم‌آبی باشیم، شخم و شیار زمستانه می‌تواند پشتوانه‌ای برای تسهیل شخم بهاره باشد که با اندک میزان آب در اختیار کشاورز زمین برای انتقال نشا آماده می‌شود.

 
 
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید