Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

مازندران پیشانی صنعت طیور کشور است

تولید قراردادی گوشت قرمز اجرا می شود

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت بنادر شمالی باید برای تامین نهاده‌های استان‌های شمالی مورد بهره‌برداری قرار گیرد چراکه مازندران پیشانی صنعت طیور کشور است.

مازندران پیشانی صنعت طیور کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، گوشت مرغ یکی از مهمترین کالاها در سبد خانوار ایرانی است چرا که با افزایش قیمت گوشت قرمز، ماهی و سایر پروتئین ها تنها امید درصد قابل توجهی از خانوارهای ایرانی گوشت سفید است؛ گوشتی که از سال گذشته شیب صعودی قیمتش به خوبی مشهود است.

استان مازندران هم به عنوان یکی از قطب های مهم صنعت مرغداری با برخورداری از بیش از دوهزار واحد مرغداری مسیر خودکفایی در این صنعت را دنبال کرده و علاوه بر تامین نیاز داخل استان، نیاز سایر استان‌ها را تامین می‌کند.

دماوندی‌نژاد معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این باره با بیان اینکه سه استان شمالی اثر بی‌بدیل در تامین مرغ بازار بزرگ تهران دارند و هرگونه کم‌کاری در تولید مرغ این استان‌ها اثر خود را در بازار تهران می‌گذارد، گفت: تولید گوشت مرغ در حد کفایت انجام شد و نگرانی بازار مرغ و تخم مرغ تا پایان سال و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

وی به تولید قراردادی گوشت قرمز به صورت پایلوت در سه استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و اصفهان خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی در صنعت طیور مانند طول موج کوتاه است و هرگونه نقصان در تولید این صنعت می‌تواند اثر مستقیم خود را به بازار داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استان‌های شمالی اثرگذار در امنیت روانی بازار طیور کشور هستند و باید شاهد تداوم تولید در صنعت طیور باشیم، ادامه داد: تولید باید در آرامش و با برنامه انجام شود و همه مدیران و مسؤولان باید اشرافیت کامل بر آمار و اطلاعات و روند تولید محصولات طیور و دام داشته باشند.

این مسؤول اظهار کرد: ظرفیت طیور در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که مازندران به مرز صادرات طیور رسیده است و می‌تواند نیاز سایر استان‌های کشور را تامین کند.

دماوندی‌نژاد با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های موجود استان مازندران استفاده بهینه شود تا در آینده منجر به ضرر و زیان تولیدکنندگان نشود، گفت: سال آینده ظرفیت 2.8 میلیون تنی تولید گوشت طیور هدف‌گذاری شده است که می‌تواند تمام نیاز کشور را تامین کند و دغدغه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه باید به مازندران نگاه توسعه‌ای داشته باشیم و توسعه عمودی را جایگزین توسعه افقی کنیم، افزود: ظرفیت بنادر شمالی باید برای تامین نهاده‌های استان‌های شمالی مورد بهره‌برداری قرار گیرد چراکه مازندران پیشانی صنعت طیور کشور است.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: سال آینده 9 میلیارد دلار برای تامین نهاده ها در نظر گرفته شده است و تولیدکنندگان دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند.

عزیزاله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با بیان اینکه روند رو به بهبود را در صنعت طیور مازندران شاهد هستیم، گفت: با حمایت از تولید، پشتیبانی خوبی از افزایش تولید و رفع موانع صنعت طیور انجام شد

وی ادامه داد: دی ماه امسال رکود جوجه‌ریزی با 14 میلیون و 600 هزار قطعه در کشور توسط مرغداران مازندرانی شکسته شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: اکثر دامداری‌های سنتی مازندران در مناطق بالادست مستقر هستند و نیازمند حمایت بیشتری هستند تا در 6 ماهه دوم سال نهاده‌های مورد نیاز آنان تامین شود.

شهیدی‌فر اظهار کرد: بهمن ماه امسال 13 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مازندران انجام شد که نوید بخش تولید خوبی خواهد بود.

اسلامی مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون 32 هزار و 800 بازرسی از واحدهای عرضه محصولات کشاورزی استان انجام شد که به هشت هزار واحد تذکر شفاهی داده شد.

وی ادامه داد: از بازرسی‌های انجام شده که منجر به تذکر شفاهی شد پنج هزار واحد متخلف شناسایی شده که از این تعداد برای یک هزار و 754 واحد به ارزش 25 میلیارد ریال پرونده تعزیراتی تشکیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید