Iranian Agriculture News Agency

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد؛

افزایش جوجه ریزی نژاد آرین در مازندران/ رتبه اول جوجه ریزی کشور

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیشترین میزان جوجه ریزی مرغ گوشتی کشور در مازندران انجام شد که با 10.8 درصد، رتبه اول را به خود اختصاص داد.

افزایش جوجه ریزی نژاد آرین در مازندران/ رتبه اول جوجه ریزی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، مسعود احمدی حاجی با بیان اینکه استان مازندران با داشتن هزار و 773 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 37 میلیون و 575 هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره پرورش و 11 درصد تولید گوشت مرغ کشور، رتبه نخست را بین سایر استان ها به خود اختصاص داده است، گفت: هم اکنون سهم جوجه ریزی نژادهای مرغ گوشتی کشور برای راس، آپلاس، کاپ و آرین به ترتیب 61، 23، 9 و 7 درصد است و این در حالی است که سهم جوجه ریزی نژادهای مذکور در مازندران به ترتیب 49، 35، 7.8 و 8.2 درصد است که نشان می دهد با برنامه ریزی های انجام یافته مقدار جوجه ریزی نژاد آرین در مازندران در مقایسه با سایر استان ها افزایش داشته و 1.2 درصد بیشتر است.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات سامانه سماصط، تعداد جوجه ریزی مرغ گوشتی در استان های کشور متفاوت بود و بیشترین جوجه ریزی به ترتیب در استان های مازندران، گلستان، گیلان، فارس، خراسان رضوی و اصفهان بود که مجموعا 47.35 درصد کل جوجه ریزی کشور را انجام دادند و استان مازندران با 10.8 درصد، رتبه اول را به خود اختصاص داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: دی ماه امسال میزان جوجه ریزی مرغ گوشتی در کشور 132 میلیون قطعه بود که سهم مازندران 14.6 میلیون قطعه معادل 11.06 درصد است.

این مسوول با اشاره به اینکه با برنامه ریزی های انجام شده و اختصاص نهاده های دولتی برای واحدهای مرغ گوشتی فاقد مجوز یا فاقد پروانه معتبر، 182 واحد به ظرفیت 2 میلیون قطعه ساماندهی شد، تصریح کرد: معرفی واحدهای جوجه ریزی و تامین 9 هزار و 800 تن نهاده در سامانه بازارگاه برای این واحدها انجام شد که عمدتا جوجه ریزی نژاد آرین بود و سبب افزایش قابل ملاحظه جوجه ریزی گوشتی شد.

احمدی حاجی افزود:  طی سه ماه اخیر میزان جوجه ریزی مزارع مرغ گوشتی استان از 10 میلیون قطعه در مهرماه به 14.6 میلیون قطعه در دی ماه رسید که 46 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه دی ماه امسال واحدهای مجاز و غیرمجاز در مجموع 2.5 میلیون قطعه جوجه ریزی نژاد آرین داشتند که تولید گوشت مرغ آن 4 هزار و 600 تن معادل 17 درصد بود، گفت: با 14.6 میلیون قطعه جوجه ریزی در دی ماه امسال، 27 هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید