Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل شیلات لرستان:

ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن ماهی امسال در لرستان ایجاد می‌شود

مدیرکل شیلات لرستان گفت: ساخت پنج مجتمع پرورش ماهی با ظرفیت ۱۵ هزار تن امسال در استان انجام می‌شود.

ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن ماهی امسال در لرستان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان؛ "کیارش بیرانوند" در جلسه پدافند غیرعامل استان افزود: لرستان از استان های پیشرو در حوزه آبزی پروری است و رتبه نخست تولید ماهاین سردآبی کشور را دارد که به دنبال توسعه این ظرفیت هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۳۰ هزار تن ماهی در لرستان تولید می شود در حالیکه ظرفیت ۱۰۰ هزار تن نیز وجود دارد و لازمه رسیدن به این مهم، ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران است و با توجه به دشمنی و خصومت های استکبار، باید راههای مبارزه با دشمن را در حوزه اقتصاد بررسی کرد.

 وی گفت: لرستان با توجه به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و شرایط جوی، آبزی پرور و یکی از استان هایی که گوشت ماهی خاویاری و خاویار را صادر می کند و بر همین اساس برای افزایش تولید ۳۰۰ کیلوگرم خاویار در سال گذشته  به یک تن در ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است.

 مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به رتبه نخست لرستان در تولید ماهیان سردآبی کشور و بچه ماهی و جایگاه خوب در تولید تخم چشم زده ادامه داد: علم آبزی پروری در استان بومی شده و طی سال های گذشته ۱۰ هزار تن مزرعه و مجتمع پرورش ماهی در این استان ساخته شده است.

بیرانوند اعتبار و حمایت مسوولان ملی را نیاز توسعه شیلات لرستان برشمرد و افزود: بیش از ۱۷ هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم در این بخش فعالیت دارند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت پدافندغیرعامل در تولید گفت: سال های ۹۱ و ۹۲،  با ورود یک ویروس به کشور، ماهیان مولد از بین رفتند و ۲۵۰ مزرعه  لرستان درگیری بیماری " وی اچ اس" شد، بیش از ۹۰ درصد مولدهای تخم چشم زده از بین رفت و ضربه سنگینی به این حوزه وارد کرد.

 وی تصریح کرد: بیماری های ویروسی، نوسانات قیمت نهاده ها در پرورش ماهی، سموم شیمیایی در مزارع که وارد آب می شود، خشکسالی و مدیریت آن از جمله مواردی است که در قالب پدافند غیرعامل برای حوزه شیلات لرستان حائز اهمیت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید