Iranian Agriculture News Agency

اختصاص ۹ درصد از برنامه کشور در طرح جهش تولید در دیمزار های لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۹ درصد از برنامه کشور در طرح جهش تولید در دیمزار ها به لرستان اختصاص یافته، ۲۳۵ هزار هکتار تعهدات امسال لرستان در این طرح است.

اختصاص  ۹ درصد از برنامه کشور در طرح جهش تولید در دیمزار های  لرستان

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی مقدم  رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اعلام این خبر که طرح جهش تولید دیمزار ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی لرستان را در بر می گیرد، عنوان کرد: این محصولات شامل گندم ۱۳۲هزار هکتار، جو ۴۹هزار هکتار،نخود ۱۹هزار هکتار، عدس ۵ هزار هکتار، گلرنگ ۹ هزار هکتار، کلزا ۱۱ هزار هکتار و علوفه ۹ هزار هکتار است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه در این طرح بعد از شناسایی کشاورز کمک هایی از جمله بخشی از بیمه توسط فرمان اجرایی حضرت امام(ره) پرداخت می‌شود، افزود: همچنین از بذرهای اصلاح شده کیلویی ۵۰۰ تومان یارانه در نظر گرفته می‌شود.

 وی تصریح کرد: برای لرستان ۱۹ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه با نرخ ۴ درصد سود با باز پرداخت ۳ تا ۵ سال به عاملیت بانک ملی در نظر گرفته می‌شود که این هم شامل کمک هایی است که در این طرح به کشاورزان شناسایی شده پرداخت می شود.

حسنی‌مقدم با تاکید بر اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از طرح های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی است،بیان داشت: به راحتی می توان در این طرح ۲۵ درصد افزایش تولید داشته باشیم.

 این مقام مسئول با اشاره به اهمیت طرح جهش تولید در دیمزارها خاطر نشان ساخت:این طرح باعث پیشبرد افزایش ضریب امنیت محصولات غذایی و بهبود وضعیت معیشتی خانواده های روستایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در لرستان  ۷۷ درصد اراضی به صورت دیم و تنها ۲۳ درصد به صورت آبی کشت می شود لذا یکی از مطالبات ما این است که میزان اراضی آبی را افزایش بدهیم، اظهار کرد:اما تحقق این مهم مستلزم تخصیص آب از وزارت نیرو،  احداث سد و سایر موارد و یک مقداری زمان بر است و از طرفی نمی توانیم کل اراضی دیم را آبی کنیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه مطالبه به حق لرستان این است که  اراضی آبی حداقل به نرم کشور یعنی همان ۴۶ درصد برسیم .بیان کرد:این یعنی تبدیل ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم به آبی که تحقق این مهم همت مدیران استانی و کشوری  را می‌طلبد.

 حسنی مقدم تصریح کرد:با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد محصول از اراضی دیم و ۸۰ درصد  محصولات از اراضی آبی برداشت می شود، اما در جهان وضعیت به شکل دیگری است و حدود ۹۰ درصد از دیمزارها برداشت می‌کنند اما در کشور ما چون میزان بارندگی کم است حدود ۱۰ درصد از اراضی دیم برداشت می کنیم در حالی که ۵۰ درصد از اراضی دیم زیر کشت هستند بنابراین بایستی از وضع موجود استفاده کرد و طرح جهش تولید در دیمزار ها را در اولویت قرار بدهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید